Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F16%3A00462084" target="_blank" >RIV/68378025:_____/16:00462084 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11230/16:10323984
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Interakce dětí s rodiči a vývoj rané čtenářské gramotnosti na počátku školní docházky
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem stati je určit vliv vybraných ukazatelů sociální interakce v rodinách školáků na ranou gramotnost dětí v průběhu prvního školního roku. Za tímto účelem jsme uskutečnili longitudinální panelovou studii, do níž bylo náhodně vybráno 25 základních škol ve Středočeském kraji a v Praze. Výsledný analyzovaný soubor tvoří 376 žáků, kteří nastoupili do 1. třídy ve školním roce 2013/14. Na počátku a na konci 1. třídy bylo provedeno opakované měření rané gramotnosti (test rychlého čtení) spolu s polostrukturovaným rozhovorem. V analýze ověřujeme vliv sociokulturního milieu (čtení a komunikace rodičů s dětmi, resp. v předškolním období záměrné učení dětí číst vliv) na čtenářskou dovednost na počátku školního roku a její změnu ke konci prvního ročníku souběžně s vlivem vzdělání rodičů, rodinné situace – ne/úplná rodina a navštěvováním mateřské školky. Rozdíly ve výsledcích testu rychlého čtení byly zkoumány pomocí regresní analýzy, v případě změny v čase s korekcí pro panelová data pomocí residualizace skóre změny. Výsledky ukázaly, že vliv vzdělání rodičů, navštěvování školky, úplné rodiny a učení dětí číst v předškolním období na ranou čtenářskou gramotnost na počátku první třídy je významný, naopak efekt společného čtení a povídání si s rodiči o čteném je nulový. Celkově během školního roku došlo k velkému nárůstu čtenářské dovednosti, počet přečtených slov je na konci první třídy čtyřnásobný. Efekty čtenářské interakce v rodině a dalších sledovaných faktorů na rozdíly mezi žáky v dovednosti číst slova po 8 měsících školní výuky vymizely. V závěru poukazujeme na limity studie: Údaje o sociální interakci v rodině byly dosud získány pouze z výpovědí dětí samotných a výzkumná otázka je zatím sledována jen na prvních dvou vlnách panelové studie–počátku a konci 1. třídy, což je poměrně krátký časový úsek.n
Název v anglickém jazyce
Parent-child interaction and early literacy development in the beginning of the school
Popis výsledku anglicky
The purpose of this study was to investigate the effects of selected social interaction indicators within pupil’s family on early literacy development through the first grade. We carried out a longitudinal panel study with randomly selected 25 public elementary schools in the Central Bohemia and Prague. Dataset composed of 376 first-graders during the 2013/14 school year. One Minute Reading test was repeatedly given to children at the beginning and at the end of the first grade along with a semi-structured interview. Effects of sociocultural milieu (particularly reading interaction within the family and intentional teaching of reading at preschool-age) on the child’s reading ability at the beginning of the school year and on its change by the end of the year were assessed simultaneously with effects of parental education, single motherhood and visiting kindergarten. Differences in reading test scores have been examined by regression analyses for the first wave as well as for residualized change score by the second wave. At the beginning of the first school year, parental education, visiting kindergarten, (negatively), single motherhood, and active learning to read with parents at preschool years have significant effects, while actual parent-child reading and communication about books are unimportant.The growth dynamics of early literacy level during the first school year is tremendous; children are four times effective readers at the end of first grade. But effects of home literacy interactions as well as other characteristics of the family on residualized change score after 8 months have vanished due to school instructions. Finally,study limitation is discussed:Measures of social interaction within the family have been obtained only from pupils testimonies,and the research question is yet viewed only on the first two waves of longitudinal study which is a short period of time to explain the differences in growth curves of reading skills by sociocultural factor.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
Supplement 1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
86-95
Kód UT WoS článku
000377228900010
EID výsledku v databázi Scopus
—