Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Nerovnosti při přechodu na osmileté gymnázium: panelová studie žáků pražských a středočeských škol

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00562061" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00562061 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Nerovnosti při přechodu na osmileté gymnázium: panelová studie žáků pražských a středočeských škol

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V českém prostředí byla dosud jen malá pozornost věnována přechodu mezi základní školou a víceletým gymnáziem, tj. na konci prvního stupně základní školní docházky. Naše studie se proto zaměřuje na roli kulturních faktorů již během první tranzice, tj. přechodu na osmileté gymnázium. Zajímá nás, do jaké míry a proč se liší šance přijetí na víceleté gymnázium u dětí se stejnými studijními předpoklady, ale různým sociálním původem. Rozdíly v těchto šancích zkoumáme prostřednictvím analýzy longitudinálních panelových dat z výzkumu Čtení a psaní sledujícím žáky v 1. až 6. ročníku na 25 základních školách Středočeského kraje a v Praze. Výsledky ukázaly, že pravděpodobnost přijetí na víceleté gymnázium je silně podmíněna vzděláním rodičů a jejich socioekonomickým statusem, a to bez ohledu na předchozí studijní výkon i jazykově-kognitivní schopnosti. Přímé efekty kulturních zdrojů – vzdělávacích zdrojů rodiny a kulturního kapitálu dítěte (měřeného v 1. třídě) a vzdělanostních aspirací rodičů (v 5. třídě) jsou podstatně slabší, jejich zohlednění vede ale k oslabení přímého vlivu vzdělání rodičů. Znamená to, že třídně strukturní pozice rodiny je zprostředkována skrze kulturní zdroje a aspirace. Vliv kulturního kapitálu dítěte navíc zesiluje v interakci se vzděláním rodiny, což lze v souladu s teorií kulturní reprodukce interpretovat jako mechanismus dvojího zvýhodnění.

  • Název v anglickém jazyce

    Inequalities in the transition to eight-year grammar school: a panel study of pupils in Prague and Central Bohemia

  • Popis výsledku anglicky

    In the Czech environment, little attention has been paid to the transition between primary school and multi-year grammar school, i.e. at the end of the first grade of primary school. Therefore, our study focuses on the role of cultural factors already during this first educational transition, i.e. moving to an eight-year grammar school. We are interested in the extent to which and why the chances of admission to a multi-year grammar school differ among children with the same academic prerequisites but different social origins. We examine the differences in these chances through the analysis of longitudinal panel data from Reading and Writing research following pupils in the 1st and 6th grade at 25 primary schools in the Central Bohemian Region and in Prague. The results showed that the probability of admission to a multi-year grammar school is strongly conditioned by the parents' education and their socio-economic status, regardless of previous educational performance and language-cognitive abilities. The direct effects of cultural resources – the educational resources of the family and the cultural capital of the child (measured in 1st grade) and the educational aspirations of the parents (in 5th grade) are significantly weaker, but taking them into account leads to a weakening of the direct effect of parental education. This means that the family's class-structural position is mediated through cultural resources and aspirations. nMoreover, the influence of the child's cultural capital is amplified in the interaction with the family's education, which according to the theory of cultural reproduction can be interpreted as a mechanism of double advantage.n

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-12023S" target="_blank" >GA20-12023S: Kulturní zdroje rodiny: vliv na gramotnost, akumulaci kulturního kapitálu dítěte a na výsledky ve vzdělávání</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Vzdelanostné nerovnosti v optike sociológie. Teoretické východiská a empirické poznatky

  • ISBN

    978-80-8127-339-1

  • Počet stran výsledku

    31

  • Strana od-do

    198-229

  • Počet stran knihy

    266

  • Název nakladatele

    STIMUL

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Kód UT WoS kapitoly