Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mediation effects in the relationship between cultural capital and academic outcomes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00546128" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00546128 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11104/0322688" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11104/0322688</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ssresearch.2021.102646" target="_blank" >10.1016/j.ssresearch.2021.102646</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Mediation effects in the relationship between cultural capital and academic outcomes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Following recent literature, this study focused on the mediating mechanisms through which cultural capital leads to students’ higher grades and academic ability. Structural modeling was applied to 2018 CZ_PISA (Programme for International Student Assessment) data and the results showed that students’ family highbrow cultural resources and reading interest have indirect positive effects on their reading ability and school grades via non-cognitive skills (i.e., students’ aspirations and self-concept in reading,). The results also implied that only a negligible part of the relationship between students’ cultural capital and school grades is mediated by teacher-student relationships, which partly questions the core idea of Bourdieu’s cultural reproduction theory. Still, the study suggests that there could be a significant relationship between student’s beaux-arts consumption and their reading skills, however, this association could be rather indirect and mediated by student’s educational aspirations and self-concept in reading. Finally, the results did not reveal any substantial differences in the mediating mechanism for male and female or low-status and high-status students.nn

  • Název v anglickém jazyce

    Mediation effects in the relationship between cultural capital and academic outcomes

  • Popis výsledku anglicky

    Following recent literature, this study focused on the mediating mechanisms through which cultural capital leads to students’ higher grades and academic ability. Structural modeling was applied to 2018 CZ_PISA (Programme for International Student Assessment) data and the results showed that students’ family highbrow cultural resources and reading interest have indirect positive effects on their reading ability and school grades via non-cognitive skills (i.e., students’ aspirations and self-concept in reading,). The results also implied that only a negligible part of the relationship between students’ cultural capital and school grades is mediated by teacher-student relationships, which partly questions the core idea of Bourdieu’s cultural reproduction theory. Still, the study suggests that there could be a significant relationship between student’s beaux-arts consumption and their reading skills, however, this association could be rather indirect and mediated by student’s educational aspirations and self-concept in reading. Finally, the results did not reveal any substantial differences in the mediating mechanism for male and female or low-status and high-status students.nn

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-15303S" target="_blank" >GA19-15303S: Proměna genderových nerovností v českém školství a na trhu práce: dynamika, příčiny a důsledky</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Social Science Research

  • ISSN

    0049-089X

  • e-ISSN

    1096-0317

  • Svazek periodika

    102

  • Číslo periodika v rámci svazku

    January

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    102646

  • Kód UT WoS článku

    000749413700004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85115766256