Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F23%3A00566793" target="_blank" >RIV/68378025:_____/23:00566793 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.004" target="_blank" >10.13060/csr.2023.004</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tato studie se zaměřuje na komunikaci vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací. Konkrétně se zabýváme otázkou, do jaké míry je česká věda v online prostředí sdílená s veřejností a jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi institucionálními weby společenských/humanitních a přírodních/technických věd. Výsledky ukázaly, že online obsah vědeckých webů se nijak nevymyká běžným standardům, kdy jsou pojmy vědy a popularizace komunikovány především v souvislosti s dalšími vzdělávacími institucemi, studiem a výzkumem. Oproti sociálním vědám je v případě přírodních věd častěji popularizace spojována s oceňováním vědců právě za propagaci a popularizaci vědy. Strukturální analýza webů naznačuje, že naprostá většina vědeckých webů odkazuje na sociální média typu Facebook, Twitter, Youtube, Instagram a LinkedIn. Podobně frekventovaně je v online obsahu vědeckých webů odkazováno na zpravodajská média typu ceskatelevize.cz, novinky/lidovky.cz nebo rozhlas.cz. Na druhou stranu tyto weby mnohem méně často odkazují na institucionální a ministerské či státní weby. Výsledky tak ukazují, že česká věda se v komunikaci postupně odkloňuje od tradičního kanonického modelu komunikace k interaktivnímu, reflexivnímu modelu komunikace a ke komunikaci široce využívá nových online technologií.

  • Název v anglickém jazyce

    The #scicomm Phenomenon: Using and Analysing Big Data to Track Science Communication on Czech Research Institutional Websites

  • Popis výsledku anglicky

    This study focused on science communication on the websites of Czech research institutions. Particularly, we inquired to what extent Czech science is shared with the public on the Internet and what differences can be found between the websites of social and natural science institutions. Textual analysis revealed that on the scientific websites, terms like “science” and “popularization” occurred together with references to scientific institutions, study, and research. In the case of natural sciences, the term “popularization” was more often linked to receiving science awards for science popularization and promotion. Structural web analysis showed that most scientific webs contained hyperlinks to social media such as Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, and LinkedIn. Similarly, they often referred to online news outlets such as ceskatelevize.cz, novinky.cz, lidovky.cz, and rozhlas.cz. On the other side, they much less often referred to institutional and government websites. The results suggested that Czech science communication can be characterized as more interactive than canonical.nn

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV016" target="_blank" >DG18P02OVV016: Vývoj centralizovaného rozhraní pro vytěžování velkých dat z webových archivů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

    0038-0288

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    24

  • Strana od-do

    387-415

  • Kód UT WoS článku

    001082900500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85174814893