Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F23%3A00566793" target="_blank" >RIV/68378025:_____/23:00566793 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250" target="_blank" >https://sreview.soc.cas.cz/corproof.php?tartkey=csr-000000-0250</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.13060/csr.2023.004" target="_blank" >10.13060/csr.2023.004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Fenomén #scicomm: využití big data a jejich analýzy při sledování komunikace vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací.
Popis výsledku v původním jazyce
Tato studie se zaměřuje na komunikaci vědy na internetových stránkách českých výzkumných organizací. Konkrétně se zabýváme otázkou, do jaké míry je česká věda v online prostředí sdílená s veřejností a jaký je v tomto ohledu rozdíl mezi institucionálními weby společenských/humanitních a přírodních/technických věd. Výsledky ukázaly, že online obsah vědeckých webů se nijak nevymyká běžným standardům, kdy jsou pojmy vědy a popularizace komunikovány především v souvislosti s dalšími vzdělávacími institucemi, studiem a výzkumem. Oproti sociálním vědám je v případě přírodních věd častěji popularizace spojována s oceňováním vědců právě za propagaci a popularizaci vědy. Strukturální analýza webů naznačuje, že naprostá většina vědeckých webů odkazuje na sociální média typu Facebook, Twitter, Youtube, Instagram a LinkedIn. Podobně frekventovaně je v online obsahu vědeckých webů odkazováno na zpravodajská média typu ceskatelevize.cz, novinky/lidovky.cz nebo rozhlas.cz. Na druhou stranu tyto weby mnohem méně často odkazují na institucionální a ministerské či státní weby. Výsledky tak ukazují, že česká věda se v komunikaci postupně odkloňuje od tradičního kanonického modelu komunikace k interaktivnímu, reflexivnímu modelu komunikace a ke komunikaci široce využívá nových online technologií.
Název v anglickém jazyce
The #scicomm Phenomenon: Using and Analysing Big Data to Track Science Communication on Czech Research Institutional Websites
Popis výsledku anglicky
This study focused on science communication on the websites of Czech research institutions. Particularly, we inquired to what extent Czech science is shared with the public on the Internet and what differences can be found between the websites of social and natural science institutions. Textual analysis revealed that on the scientific websites, terms like “science” and “popularization” occurred together with references to scientific institutions, study, and research. In the case of natural sciences, the term “popularization” was more often linked to receiving science awards for science popularization and promotion. Structural web analysis showed that most scientific webs contained hyperlinks to social media such as Facebook, Twitter, YouTube, Instagram, and LinkedIn. Similarly, they often referred to online news outlets such as ceskatelevize.cz, novinky.cz, lidovky.cz, and rozhlas.cz. On the other side, they much less often referred to institutional and government websites. The results suggested that Czech science communication can be characterized as more interactive than canonical.nn
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV016" target="_blank" >DG18P02OVV016: Vývoj centralizovaného rozhraní pro vytěžování velkých dat z webových archivů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociologický časopis / Czech Sociological Review
ISSN
0038-0288
e-ISSN
0038-0288
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
387-415
Kód UT WoS článku
001082900500001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85174814893