Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The canon of Cubism and the case of Vincenc Kramář. On the place of Czech Cubism in the history of modern art

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378033%3A_____%2F13%3A00397431" target="_blank" >RIV/68378033:_____/13:00397431 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The canon of Cubism and the case of Vincenc Kramář. On the place of Czech Cubism in the history of modern art

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article deals with Cubism in the "other" Europe outside Paris, i.e. in the Czech lands during the Austro-Hungarian Empire. It follows the western historiography of Cubism from the 1960s of 20th century and the role Czech Cubism played in the Westerncanon of art history. It emphasized the role of collector and art historian Vincenc Kramář, whose collection of Picasso served as an example for many Czech artists since 1911. Kramář´s university training in Vienna allowed him to appreciate old masters through the prism of cubism and vice versa, he interpreted cubism through concepts adequate for the old art. Kramář created a transnational construct the world of art history, where medieval art, Caravaggio, Jacques-Louis David, Constable, William Blake and Cézanne become a prerequisite for the birth of Cubism. They are part of the transnational art history with Cubism as its culmination.

  • Název v anglickém jazyce

    The canon of Cubism and the case of Vincenc Kramář. On the place of Czech Cubism in the history of modern art

  • Popis výsledku anglicky

    The article deals with Cubism in the "other" Europe outside Paris, i.e. in the Czech lands during the Austro-Hungarian Empire. It follows the western historiography of Cubism from the 1960s of 20th century and the role Czech Cubism played in the Westerncanon of art history. It emphasized the role of collector and art historian Vincenc Kramář, whose collection of Picasso served as an example for many Czech artists since 1911. Kramář´s university training in Vienna allowed him to appreciate old masters through the prism of cubism and vice versa, he interpreted cubism through concepts adequate for the old art. Kramář created a transnational construct the world of art history, where medieval art, Caravaggio, Jacques-Louis David, Constable, William Blake and Cézanne become a prerequisite for the birth of Cubism. They are part of the transnational art history with Cubism as its culmination.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Transnationality, internationalism and nationhood. European Avant-Garde in the first half of the twentieth century

  • ISBN

    978-90-429-2756-8

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    131-144

  • Počet stran knihy

    275

  • Název nakladatele

    Peeters

  • Místo vydání

    Leuven

  • Kód UT WoS kapitoly