Instrumentační umění v Dvořákově Serenádě pro dechové nástroje, op. 44
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F16%3A00460536" target="_blank" >RIV/68378076:_____/16:00460536 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hudebniveda.cz/" target="_blank" >http://hudebniveda.cz/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Instrumentační umění v Dvořákově Serenádě pro dechové nástroje, op. 44
Popis výsledku v původním jazyce
Na instrumentaci Dvořákovy Serenády op. 44 se objevily různé názory. Dvořák začal skicovat svou Serenádu záhy po návštěvě koncertu ve Vídni, na kterém slyšel tři věty z Mozartovy Serenády B dur, K 361.Studie předkládá analýzu třetích vět obou Serenád, cílenou na oblast instrumentace a zvuku. Výběr nástrojů, jejich barev a zacházení s nimi potvrzuje, že se Dvořák inspiroval výše zmíněnou Mozartovou Serenádou. Závěry analýzy podpořil výzkum provozovacích materiálů uložených v archivu vídeňských filharmoniků. Karel Boleslav Jirák a Jaroslav Zich kritizovali, že se Dvořák odchýlil od instrumentačních norem. Dvořák však volil instrumentaci záměrně v souladu se zvukovou představou serenád a divertiment 18. století, která tehdy byla už pozapomenuta.
Název v anglickém jazyce
The Art of Instrumentation in Dvořák´s Serenade for Wind Instruments, op. 44
Popis výsledku anglicky
There have been divergent opinions concerning the instrumentation of Dvořák’s Serenade, op. 44. Dvořák began the sketches for his Serenade after attending a concert in Vienna where he heard a programme including three movements from Mozart’s Serenade in B Flat Major, K 361 (K 370a). The study offers an analysis of the third movements, focusing on the instrumentation and sonority of the two serenades. The choices of instruments, instrumental registers, and their handling confirm that Dvořák took inspiration from Mozart’s aforementioned Serenade. The conclusions of the analysis are also supported by research of sources in the archives of the Vienna Philharmonic. Such critics as Karel Boleslav Jirák and Jaroslav Zich accused Dvořák of departing from the period norms of instrumentation, but this departure was in reality not a miscalculation, but an intentional choice made against the background of the concept of sound of the 18th century wind divertimentos and serenades, which had nearly been forgotten by that time.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Hudební věda
ISSN
0018-7003
e-ISSN
—
Svazek periodika
53
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
55-72
Kód UT WoS článku
000379276200003
EID výsledku v databázi Scopus
—