Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Instrumentační umění v Dvořákově Serenádě pro dechové nástroje, op. 44

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378076%3A_____%2F16%3A00460536" target="_blank" >RIV/68378076:_____/16:00460536 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hudebniveda.cz/" target="_blank" >http://hudebniveda.cz/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Instrumentační umění v Dvořákově Serenádě pro dechové nástroje, op. 44

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na instrumentaci Dvořákovy Serenády op. 44 se objevily různé názory. Dvořák začal skicovat svou Serenádu záhy po návštěvě koncertu ve Vídni, na kterém slyšel tři věty z Mozartovy Serenády B dur, K 361.Studie předkládá analýzu třetích vět obou Serenád, cílenou na oblast instrumentace a zvuku. Výběr nástrojů, jejich barev a zacházení s nimi potvrzuje, že se Dvořák inspiroval výše zmíněnou Mozartovou Serenádou. Závěry analýzy podpořil výzkum provozovacích materiálů uložených v archivu vídeňských filharmoniků. Karel Boleslav Jirák a Jaroslav Zich kritizovali, že se Dvořák odchýlil od instrumentačních norem. Dvořák však volil instrumentaci záměrně v souladu se zvukovou představou serenád a divertiment 18. století, která tehdy byla už pozapomenuta.

  • Název v anglickém jazyce

    The Art of Instrumentation in Dvořák´s Serenade for Wind Instruments, op. 44

  • Popis výsledku anglicky

    There have been divergent opinions concerning the instrumentation of Dvořák’s Serenade, op. 44. Dvořák began the sketches for his Serenade after attending a concert in Vienna where he heard a programme including three movements from Mozart’s Serenade in B Flat Major, K 361 (K 370a). The study offers an analysis of the third movements, focusing on the instrumentation and sonority of the two serenades. The choices of instruments, instrumental registers, and their handling confirm that Dvořák took inspiration from Mozart’s aforementioned Serenade. The conclusions of the analysis are also supported by research of sources in the archives of the Vienna Philharmonic. Such critics as Karel Boleslav Jirák and Jaroslav Zich accused Dvořák of departing from the period norms of instrumentation, but this departure was in reality not a miscalculation, but an intentional choice made against the background of the concept of sound of the 18th century wind divertimentos and serenades, which had nearly been forgotten by that time.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    53

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    55-72

  • Kód UT WoS článku

    000379276200003

  • EID výsledku v databázi Scopus