Corpus literacy as an underresearched problem. The content and specificity of the concept
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378092%3A_____%2F22%3A00562282" target="_blank" >RIV/68378092:_____/22:00562282 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://jlingst.donnu.edu.ua/article/view/12165" target="_blank" >https://jlingst.donnu.edu.ua/article/view/12165</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31558/1815-3070.2022.43.15" target="_blank" >10.31558/1815-3070.2022.43.15</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
ruština
Název v původním jazyce
Korpusnaja gramotnostʹ kak maloizučennaja problema: soderžanie i specifika ponjatija
Popis výsledku v původním jazyce
Visvіtleno problemu tak zvanoї «korpusnoї gramotnostі» koristuvačіv movnih korpusіv. Vivčeno іstorіju pitannja perevažno na materіalі anglomovnoї, rosіjsʹkomovnoї ta česʹkomovnoї naukovoї lіteraturi. Proanalіzovano zmіst, mežі і specifіku ponjattja «korpusna gramotnіstʹ», ŝo z’javilosja v naukovіj lіteraturі na počatku HHІ stolіttja. Na osnovі kritičnogo analіzu j uzagalʹnennja naukovih džerel zaproponovano defіnіcіju ponjattja «korpusna gramotnіstʹ», vstanovleno činniki, ŝo viznačajutʹ zmіst і specifіku cʹogo ponjattja pri jogo zastosuvannі v rіznih galuzjah roboti z movoju (vikladannja movi, perekladacʹka dіjalʹnіstʹ, doslіdnicʹka dіjalʹnіstʹ ta іn.). Porušeno pitannja pro korpusnu gramotnіstʹ lіngvіstіv, ŝo naležatʹ do іnših, nіž korpusna lіngvіstika, movoznavčih naprjamіv.n
Název v anglickém jazyce
Corpus literacy as an underresearched problem. The content and specificity of the concept
Popis výsledku anglicky
The rapid development of information technologies and corpus linguistics in our century has made language corpora accessible to a wide range of users. Corpora are constantly growing and improving and many of them are free available on the Internet today. Nevertheless, courses on corpus linguistics and on working with corpora still have not been universally integrated into the university core curricula of philological disciplines. Under these circumstances, it is relevant to dis cuss the question of the so-called «corpus literacy» which reflects the correspondence (or non correspondence) between users’ competencies and the requirements that must be met when using corpora in research, teaching, translation, or any other work concerned with language data. In the present paper, the corpus literacy is considered an essential condition for the quality and effectiveness of the use of language corpora.n
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Linguistic Studies
ISSN
1815-3070
e-ISSN
—
Svazek periodika
43
Číslo periodika v rámci svazku
květen
Stát vydavatele periodika
UA - Ukrajina
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
164-185
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—