Příběh Karla Gotta jako československá moralita
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378114%3A_____%2F24%3A00603500" target="_blank" >RIV/68378114:_____/24:00603500 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Příběh Karla Gotta jako československá moralita
Popis výsledku v původním jazyce
Karel Gott (1939–2019) byl nejpopulárnější československý zpěvák v žánru pop music od šedesátých do konce osmdesátých let a pro část českého publika s konzervativnějším vkusem jím zůstal prakticky až do konce života. Zakotvil v takzvaném středním proudu a jako interpret šlágrů s mimořádným hlasem a suverénním pěveckým projevem měl mnoho příznivců i v dalších socialistických zemích, a zvláště v západním Německu. Mnozí jej ale vnímali také jako určitý symbol konformity s komunistickým režimem v období československé normalizace. Životopisnou knihu Gott: Československý příběh (Brno, Host 2021) z pera známého hudebního publicisty Pavla Klusáka lze podle recenzenta číst trojím způsobem. Zaprvé jako příběh československého showbyznysu od šedesátých do počátku devadesátých let, a v tomto směru obstál autor skvěle. V tématu se po věcné stránce výborně vyzná, a tomu odpovídá zasvěcený a faktograficky bohatý výklad. Zadruhé předkládá příběh s morálním ponaučením pojednávající o společenské odpovědnosti významného protagonisty populární kultury. V něm je příliš v zajetí hodnoticích etických soudů v souladu s představou o umělci jako svědomí národa, kterou považuje recenzent za anachronickou. Zatřetí Klusák vypráví typicky středoevropský příběh o člověku v dějinách, který však ukončuje na prahu devadesátých let a tím se vzdává možnosti uchopit jej komplexně. Jeho zdůvodnění, že Gott byl v té době coby osobnost a umělec zcela vyprofilovaný a v ničem se už nezměnil, podle recenzenta s ohledem na kontexty bouřlivého dění po pádu komunismu neobstojí. Polemickou recenzi uzavírá konstatování, že Klusák sice odstranil z Gottova portrétu nános mýtů a jeho vlastních retuší, jeho obraz je ale zase jinak jednostranný a zatížený.
Název v anglickém jazyce
The Story of Karel Gott as a Czechoslovak Morality
Popis výsledku anglicky
Karel Gott (1939-2019) was the most popular Czechoslovak singer in the genre of pop music from the 1960s to the late 1980s and, for the more conservative Czech audience, remained so practically until the end of his life. He anchored himself in the so-called mainstream, and as a performer of hits with an extraordinary voice and supreme vocal expression, he had many fans in other socialist countries and also - and in particular - in West Germany. Many, however, perceived him as a kind of symbol of conformity with the communist regime during the period of Czechoslovak normalization. According to the reviewer, the biographical book Gott: Československý příběh [Gott: A Czechoslovak Story] written by the well-known music publicist Pavel Klusák, can be read in three ways. Firstly, as a story of Czechoslovak show business from the 1960s to the early 1990s. In this respect, Klusák, who has an excellent command of the subject matter, has done a great job, which is matched by his insightful and factually rich interpretation. Secondly, as a story with moral lessons about the social responsibility of a significant protagonist of popular culture. Here, Klusák is too much in thrall to evaluative ethical judgments and to the notion of the artist as the conscience of the nation, which the reviewer finds anachronistic. Thirdly, Klusák tells a typically Central European story about a man in history, but ends it on the threshold of the 1990s, thus giving up the possibility of grasping it comprehensively. According to the reviewer, his justification that by that time Gott was a fully profiled personality and artist and did not change in any way does not hold up in the context of the turbulent events after the fall of communism. The polemical review concludes by stating that while Klusák has removed the layer of myths and Gott's own retouches from his portrait, the image he now presents to his readers is somewhat one-sided and burdened.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů