Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aeroelastic instability of differently porous U-profiles in crosswind direction

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F22%3A00557017" target="_blank" >RIV/68378297:_____/22:00557017 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.engmech.cz/im/proceedings/show_p/2022/153" target="_blank" >https://www.engmech.cz/im/proceedings/show_p/2022/153</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21495/51-2-153" target="_blank" >10.21495/51-2-153</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Aeroelastic instability of differently porous U-profiles in crosswind direction

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Flow-induced vibrations of the flexibly mounted slender U-shaped beams allowed to oscillate in the crosswind direction only are studied experimentally in the wind tunnel. All beams are characterized by a cross section having a side ratio of along-wind to across-wind dimension equal to two. The effects of two depths of U profiles and two porosities of their flanges ( 0 % and 75 %) onto a loss of aeroelastic stability are investigated under the smooth flow conditions and for low Scruton numbers. The results indicate almost similar proneness of the non-porous beams to galloping-type oscillations to a rectangular prism with the same side ratio regardless their depth. The onset of across-wind galloping occurred in these cases at wind velocity very close to von-Kármán-vortex-resonance flow speed, even though the critical velocity predicted by the quasisteady theory is much lower. For porous and shallower U profile this asynchronous quenching also takesnplace. However, the higher flange porosity reduces significantly not only the vortex-shedding effect, but also causes an increase in the onset galloping velocity above the critical speed determined for non-porous profiles. In the case of deeper U-shaped beam, the effect of higher porosity even suppresses the proneness to galloping

  • Název v anglickém jazyce

    Aeroelastic instability of differently porous U-profiles in crosswind direction

  • Popis výsledku anglicky

    Flow-induced vibrations of the flexibly mounted slender U-shaped beams allowed to oscillate in the crosswind direction only are studied experimentally in the wind tunnel. All beams are characterized by a cross section having a side ratio of along-wind to across-wind dimension equal to two. The effects of two depths of U profiles and two porosities of their flanges ( 0 % and 75 %) onto a loss of aeroelastic stability are investigated under the smooth flow conditions and for low Scruton numbers. The results indicate almost similar proneness of the non-porous beams to galloping-type oscillations to a rectangular prism with the same side ratio regardless their depth. The onset of across-wind galloping occurred in these cases at wind velocity very close to von-Kármán-vortex-resonance flow speed, even though the critical velocity predicted by the quasisteady theory is much lower. For porous and shallower U profile this asynchronous quenching also takesnplace. However, the higher flange porosity reduces significantly not only the vortex-shedding effect, but also causes an increase in the onset galloping velocity above the critical speed determined for non-porous profiles. In the case of deeper U-shaped beam, the effect of higher porosity even suppresses the proneness to galloping

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA19-21817S" target="_blank" >GA19-21817S: Neholonomní interakce a dynamická stabilita aeroelastických soustav</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Engineering mechanics 2022. Book of full texts

  • ISBN

    978-80-86246-48-2

  • ISSN

    1805-8248

  • e-ISSN

    1805-8256

  • Počet stran výsledku

    4

  • Strana od-do

    153-156

  • Název nakladatele

    Institute of Theoretical and Applied Mechanics of the Czech Academy of Sciences

  • Místo vydání

    Prague

  • Místo konání akce

    Milovy

  • Datum konání akce

    9. 5. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku