Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Double sub-resonance mechanism in torsional-flexural vibrations of a double-track short bridge under a moving train

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F22%3A00561250" target="_blank" >RIV/68378297:_____/22:00561250 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1142/S0219455422710055" target="_blank" >https://doi.org/10.1142/S0219455422710055</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1142/S0219455422710055" target="_blank" >10.1142/S0219455422710055</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Double sub-resonance mechanism in torsional-flexural vibrations of a double-track short bridge under a moving train

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Train-induced resonance of a railway bridge occurs when the train speed coincides with the primary resonance speed (vbr) of the bridge, from which we can determine the sub-resonance speed as (vbr∕n|n=2,3). The primary resonance speed of a short bridge is generally much higher than the operation speeds of current high-speed trains but the corresponding sub-resonance speeds probably lie in the operation speed range. Such a resonance scenario can be observed from the vibration of a double-track bridge subjected to an eccentrically moving train, in which the deck vibration is combined by the vertical-flexural and torsional vibration modes of the bridge. Once the two modal sub-resonance speeds coincide with each other, a double sub-resonance will be developed on the bridge. In this study, an iteration-based train–bridge interaction finite element procedure will be presented to demonstrate the double resonance phenomenon. As expected, the double resonance may bring about a dramatic amplification on deck vibration. Such an excessive vibration is harmful to ballast stability and track maintenance of railway bridges.

  • Název v anglickém jazyce

    Double sub-resonance mechanism in torsional-flexural vibrations of a double-track short bridge under a moving train

  • Popis výsledku anglicky

    Train-induced resonance of a railway bridge occurs when the train speed coincides with the primary resonance speed (vbr) of the bridge, from which we can determine the sub-resonance speed as (vbr∕n|n=2,3). The primary resonance speed of a short bridge is generally much higher than the operation speeds of current high-speed trains but the corresponding sub-resonance speeds probably lie in the operation speed range. Such a resonance scenario can be observed from the vibration of a double-track bridge subjected to an eccentrically moving train, in which the deck vibration is combined by the vertical-flexural and torsional vibration modes of the bridge. Once the two modal sub-resonance speeds coincide with each other, a double sub-resonance will be developed on the bridge. In this study, an iteration-based train–bridge interaction finite element procedure will be presented to demonstrate the double resonance phenomenon. As expected, the double resonance may bring about a dramatic amplification on deck vibration. Such an excessive vibration is harmful to ballast stability and track maintenance of railway bridges.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GC21-32122J" target="_blank" >GC21-32122J: Monitorování stavu závěsné mostni konstrukce skenování vozidlem</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Structural Stability and Dynamics

  • ISSN

    0219-4554

  • e-ISSN

    1793-6764

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    16

  • Stát vydavatele periodika

    SG - Singapurská republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    2271005

  • Kód UT WoS článku

    000848703500003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85135356107