Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Shifted resonance of railway bridges under trains passing by each other

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F22%3A00558755" target="_blank" >RIV/68378297:_____/22:00558755 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1142/S0219455422710018" target="_blank" >https://doi.org/10.1142/S0219455422710018</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1142/S0219455422710018" target="_blank" >10.1142/S0219455422710018</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Shifted resonance of railway bridges under trains passing by each other

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Dynamic vehicle-bridge interaction (VBI) plays a crucial role in the train-induced vibrations of a railway bridge for its coupling effects may reduce the bridge response and down-shift the resonant speed. The commonly used nominal theoretical resonant speed (= f(b)D) of a typical railway bridge, however, is only related to the bridge frequency (f(b)) and car length (D), but it neglects the VBI effects of the moving trains. Such a shifted resonance phenomenon would become significant for a bridge under two trains passing by each other. This study develops a method using an equivalent modal mass to be added onto the bridge to account for the frequency shift due to the presence of multiple train cars for estimation of the shifted resonant speed. The numerical study demonstrates that the proposed method can predict the shifted resonant speed and explain the shifted-resonance phenomenon of railway bridges under train passages.

  • Název v anglickém jazyce

    Shifted resonance of railway bridges under trains passing by each other

  • Popis výsledku anglicky

    Dynamic vehicle-bridge interaction (VBI) plays a crucial role in the train-induced vibrations of a railway bridge for its coupling effects may reduce the bridge response and down-shift the resonant speed. The commonly used nominal theoretical resonant speed (= f(b)D) of a typical railway bridge, however, is only related to the bridge frequency (f(b)) and car length (D), but it neglects the VBI effects of the moving trains. Such a shifted resonance phenomenon would become significant for a bridge under two trains passing by each other. This study develops a method using an equivalent modal mass to be added onto the bridge to account for the frequency shift due to the presence of multiple train cars for estimation of the shifted resonant speed. The numerical study demonstrates that the proposed method can predict the shifted resonant speed and explain the shifted-resonance phenomenon of railway bridges under train passages.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GC21-32122J" target="_blank" >GC21-32122J: Monitorování stavu závěsné mostni konstrukce skenování vozidlem</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Structural Stability and Dynamics

  • ISSN

    0219-4554

  • e-ISSN

    1793-6764

  • Svazek periodika

    22

  • Číslo periodika v rámci svazku

    7

  • Stát vydavatele periodika

    SG - Singapurská republika

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    2271001

  • Kód UT WoS článku

    000810492300002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85123985728