Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Resonance reduction for linked train cars moving on multiple simply supported bridges

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F24%3A00574140" target="_blank" >RIV/68378297:_____/24:00574140 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1016/j.jsv.2023.117963" target="_blank" >https://doi.org/10.1016/j.jsv.2023.117963</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jsv.2023.117963" target="_blank" >10.1016/j.jsv.2023.117963</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Resonance reduction for linked train cars moving on multiple simply supported bridges

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The dynamic interaction of a moving train over a series of railway bridges with equal spans can result in a coupled vibration problem of wave transmission between two periodic structures. Dual resonance occurs when both systems vibrate in phase and the train travels at a resonant speed. The objectives of this paper are to (1) develop an active pitching resonator (APR) to attenuate resonance waves in a train, (2) study the dispersion relation for pitching motion control of periodically linked train cars, (3) investigate the key parameters that affect the dispersion band gaps of wave attenuation in a train, (4) present an active vibration cancellation method to enhance the control performance of the APR, and (5) demonstrate the effectiveness of using the optimal APRs to reduce resonance of a moving train. Through dispersion analysis, the optimum APR can not only shift the target frequency level away from resonance of a moving train, but also create a wide resonance band gap to reduce wave transmission in the train. Finally, the effectiveness of the optimum APR unit in reducing the resonance and attenuating the waves of a train travelling over multiple-span simple beams is demonstrated by dynamic finite element analysis of the train-bridge interaction.

  • Název v anglickém jazyce

    Resonance reduction for linked train cars moving on multiple simply supported bridges

  • Popis výsledku anglicky

    The dynamic interaction of a moving train over a series of railway bridges with equal spans can result in a coupled vibration problem of wave transmission between two periodic structures. Dual resonance occurs when both systems vibrate in phase and the train travels at a resonant speed. The objectives of this paper are to (1) develop an active pitching resonator (APR) to attenuate resonance waves in a train, (2) study the dispersion relation for pitching motion control of periodically linked train cars, (3) investigate the key parameters that affect the dispersion band gaps of wave attenuation in a train, (4) present an active vibration cancellation method to enhance the control performance of the APR, and (5) demonstrate the effectiveness of using the optimal APRs to reduce resonance of a moving train. Through dispersion analysis, the optimum APR can not only shift the target frequency level away from resonance of a moving train, but also create a wide resonance band gap to reduce wave transmission in the train. Finally, the effectiveness of the optimum APR unit in reducing the resonance and attenuating the waves of a train travelling over multiple-span simple beams is demonstrated by dynamic finite element analysis of the train-bridge interaction.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GC21-32122J" target="_blank" >GC21-32122J: Monitorování stavu závěsné mostni konstrukce skenování vozidlem</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Sound and Vibration

  • ISSN

    0022-460X

  • e-ISSN

    1095-8568

  • Svazek periodika

    568

  • Číslo periodika v rámci svazku

    January

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    117963

  • Kód UT WoS článku

    001052892400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85166343093