Influence of torsional stiffness on the galloping instability of a low-voltage insulated power line
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F24%3A00600492" target="_blank" >RIV/68378297:_____/24:00600492 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Influence of torsional stiffness on the galloping instability of a low-voltage insulated power line
Popis výsledku v původním jazyce
Our research contribution focuses on a three-dimensional nonlinear numerical study of the galloping phenomenon in a specific bundled overhead power line affected by ice accumulation. We investigated the susceptibility to this self-induced oscillatory behavior at critical wind speeds necessary to initiate the dynamic response in a low-tension cable with simulated icing that parallels observations on analogous real-world conductors. Given the highly nonlinear mechanical properties of such flexible cables, we employed the Newmark integration technique in conjunction with the iterative Newton-Raphson approach. We analyzed two numerical models of the overhead line under wind loading: one assumes linear mechanical behavior under nonlinear wind loading, while the other incorporates full nonlinearity, including geometrical aspects. Our study assessed the impact of torsional stiffness on galloping instability, finding that considering torsional stiffness and the three-dimensional movement of cables under wind can amplify the dynamic response during galloping.
Název v anglickém jazyce
Influence of torsional stiffness on the galloping instability of a low-voltage insulated power line
Popis výsledku anglicky
Our research contribution focuses on a three-dimensional nonlinear numerical study of the galloping phenomenon in a specific bundled overhead power line affected by ice accumulation. We investigated the susceptibility to this self-induced oscillatory behavior at critical wind speeds necessary to initiate the dynamic response in a low-tension cable with simulated icing that parallels observations on analogous real-world conductors. Given the highly nonlinear mechanical properties of such flexible cables, we employed the Newmark integration technique in conjunction with the iterative Newton-Raphson approach. We analyzed two numerical models of the overhead line under wind loading: one assumes linear mechanical behavior under nonlinear wind loading, while the other incorporates full nonlinearity, including geometrical aspects. Our study assessed the impact of torsional stiffness on galloping instability, finding that considering torsional stiffness and the three-dimensional movement of cables under wind can amplify the dynamic response during galloping.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA24-13061S" target="_blank" >GA24-13061S: Kombinované účinky aeroelastických nestabilit na stavební konstrukce</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Computational mechanics 2024. Proceedings of computational mechanics 2024
ISBN
978-80-261-1249-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
79-82
Název nakladatele
University of West Bohemia
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Srní
Datum konání akce
4. 11. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—