The influence of the blockage effect on the aerodynamic characteristics of the bluff body in the air flow
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378297%3A_____%2F24%3A00600493" target="_blank" >RIV/68378297:_____/24:00600493 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The influence of the blockage effect on the aerodynamic characteristics of the bluff body in the air flow
Popis výsledku v původním jazyce
Experiments on airflow around bluff bodies were conducted in a confined space in a wind tunnel. The presence of the body induces the blockage effect—reducing the cross-sectional area of the tunnel and causing an increase in flow velocity. 2D simulations of flow around sharply edged bodies (a rectangle with a 2:1 side ratio and a U-profile with a non-porous barrier) were performed at various angles of attack using the RANS k-ω SST model to evaluate the influence of the blockage effect. Two different computational domains were used: the first, with spacing between confining walls matching the actual dimensions of the wind tunnel at our institute (1.9 m), and the second, with a width of 7.5 m, assuming the blockage effect to be negligible in this case. The mean drag and lift coefficients, fluctuating lift coefficient, and Strouhal number were evaluated for both cases.
Název v anglickém jazyce
The influence of the blockage effect on the aerodynamic characteristics of the bluff body in the air flow
Popis výsledku anglicky
Experiments on airflow around bluff bodies were conducted in a confined space in a wind tunnel. The presence of the body induces the blockage effect—reducing the cross-sectional area of the tunnel and causing an increase in flow velocity. 2D simulations of flow around sharply edged bodies (a rectangle with a 2:1 side ratio and a U-profile with a non-porous barrier) were performed at various angles of attack using the RANS k-ω SST model to evaluate the influence of the blockage effect. Two different computational domains were used: the first, with spacing between confining walls matching the actual dimensions of the wind tunnel at our institute (1.9 m), and the second, with a width of 7.5 m, assuming the blockage effect to be negligible in this case. The mean drag and lift coefficients, fluctuating lift coefficient, and Strouhal number were evaluated for both cases.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA24-13061S" target="_blank" >GA24-13061S: Kombinované účinky aeroelastických nestabilit na stavební konstrukce</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Computational mechanics 2024. Proceedings of computational mechanics 2024
ISBN
978-80-261-1249-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
68-71
Název nakladatele
University of West Bohemia
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Srní
Datum konání akce
4. 11. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—