Analýza rizika požáru v silničních tunelech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F15%3A00239337" target="_blank" >RIV/68407700:21110/15:00239337 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Analýza rizika požáru v silničních tunelech
Popis výsledku v původním jazyce
: Riziko je zde považováno za pravděpodobnou škodu způsobenou požárem v ostění tunelu. V první části příspěvku věnované pravděpodobnostním aspektům analýzy, je dopravní proud popsán jako Markovův řetězec sdružených stavů tvořených kombinací nákladních vozů/autobusů (TB) a osobních vozů (PC) ze sousedních pruhů. Mohutnost požáru je měřena tepelným výkonem a jeho diskrétním rozdělením pravděpodobnosti. Četnost požárů je vystižena intenzitou λ_f. Dalšími parametry modelu jsou hustota dopravního proudu AADT, délka tunelu L, procentuální zastoupení TB a počet pruhů. V druhé části, zaměřené na poškození ostění, jsou kombinovány dva modely transportu tepla a vlhkosti, a to Bažantův-Thonguthaiův a Künzelův-Kiesslův, k predikci tloušťky odprysku betonu a objemu betonu poškozeného teplotou, která překročila jistou úroveň θ . Model byl validován na velkých vzorcích v peci. Data pro tepelné zatížení byla odvozená ze čtyř velkorozměrných zkoušek v tunelu v Runehamaru, statistická data poskytly rozsáhlé studie v Rakousku a Itálii.
Název v anglickém jazyce
Fire risk analysis in the road tunnels
Popis výsledku anglicky
Risk is calculated as the probable damage caused by a fire in the tunnel lining. In the first part of this paper, devoted to probabilistic aspects, the traffic flow is described as the Markov chain of joint states consisting of a combination of trucks/buses (TB) and personal cars (PC) from adjoining lanes. The fire power is measured by the heat release rate and its probability mass function. The intensity λ_f reflects the frequency of fires. Eventually, the traffic density AADT, the length of the tunnel L, the percentage of TBs, and the number of lanes are the remaining model parameters. In the second part, focused on the damage of the tunnel lining, a combination of two approaches to model the heat and moisture transport, namely Bažant & Thonguthai’s and Künzel & Kiessl’s models, respectively, is proposed. It serves as a tool for the prediction of the thickness of the spalling zone and the volume of concrete degraded by temperatures that exceeded a certain level, θ . The model was validated against a macroscopic test on concrete samples placed into the furnace. Data for the heat loading have been derived from four large-scale fire tests in the Runehamar tunnel, while the statistical data are obtained from extensive studies carried out in Austria and Italy.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JM - Inženýrské stavitelství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
BETON-technologie, konstrukce, sanace
ISSN
1213-3116
e-ISSN
—
Svazek periodika
patnáctý
Číslo periodika v rámci svazku
6/2015
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
68-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—