Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Náhrada tradičního jemnozrnného plniva v asfaltové směsi

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00300162" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00300162 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Náhrada tradičního jemnozrnného plniva v asfaltové směsi

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kamenivo tvoří zhruba 93-96 %-hm. asfaltových směsí používaných na stavbu vozovek, asfaltové pojivo tvoří zbývajících 4-7 %-hm., v závislosti na požadované funkci ve vozovce, s ohledem na dopravní zatížení a charakteristiky klimatických podmínek. Přísady, které se používají pro zlepšení užitných vlastností asfaltových směsí, se přidávají zpravidla do asfaltu. Kamenivo je v asfaltových směsích zastoupeno v různých frakcích, větší částice tvoří kostru celé směsi, zatímco jemné částice plní funkci plniva samotného asfaltu a spolu s ním vytvářejí asfaltovou maltu (mastix). Jako tradiční plnivo se nejčastěji využívá vápencový filer vznikající drcením a tříděním běžných vápenců případně dalších hornin. Velmi často je dnes kombinován s vratnými filery, které vznikají při sušení a horkém třídění kameniva na obalovně. Z hlediska typu horniny jsou pro asfaltové směsi nejvhodnější a také nejvíce používány vápencové moučky, protože se využívá jejich výhodného chování z hlediska zlepšení přilnavosti. Funkci fileru v asfaltových směsích je možno posuzovat ze dvou hledisek. Na straně jedné vyplňuje filer jemné dutiny a tím zmenšuje jejich rozměr, na straně druhé má velký vliv na vlastnosti použitého asfaltového pojiva, zvyšuje se viskozita asfaltu a zároveň se snižuje teplotní a vodní citlivost. Za tímto účelem byla snaha uplatnit náhrady tradičního plniva mechanicky aktivovaným mikrofilerem (především na bázi vápence).

  • Název v anglickém jazyce

    Replacement of traditional fine-grained admixture in the asphalt mixture

  • Popis výsledku anglicky

    Traditional asphalt mixture, used for pavement structures is composed of aggregates amounting about 93-96 M% and bitumen which fills the remaining 4-7 M%. The composition depends on the required function of the asphalt mixture in the road, with respect to traffic loading and climatic conditions. Additives which are used for improving the performance-based properties of asphalt mixtures are typically added directly to the bitumen. Aggregates are typically represented in the asphalt mixture by various fractions; the coarse-grained particles form the structure of the whole mixture while the fine-grained particles serve together with the bitumen and create an asphalt mortar (mastic). Traditionally limestone or other mineral fillers are used as fines and are obtained from conventional crushing and screening of limestone or other minerals. From the perspective of rock type limestone is for decades the most suitable filler for asphalt mixtures and is most commonly used of ground limestone. One of the reasons is its ability to improve adhesion between bitumen and aggregate. The function of filler in asphalt mixtures can be evaluated from two aspects. On one hand filler completes fine air voids and helps to reduce voids content. On the other hand it has a large influence on the properties of bitumen/asphalt mortar, increases the viscosity of the asphalt and reduces the water and terms of moisture susceptibility. For this purpose, it was an effort to apply the substitution of traditional fillers by mechanically activated microfiller (preferably limestone based).

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JM - Inženýrské stavitelství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Sborník konference Nanomateriály a nanotechnologie ve stavebnictví 2016

  • ISBN

    978-80-01-05977-7

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    93-101

  • Název nakladatele

    České vysoké učení technické v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    15. 6. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku