Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Alternativy minerálních přísad jako filerů v asfaltových směsích

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00343234" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00343234 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2020&mesic=9" target="_blank" >http://www.silnicnispolecnost.cz/index.php/cs/zobrazcislo?rok=2020&mesic=9</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Alternativy minerálních přísad jako filerů v asfaltových směsích

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Zhutněním horké asfaltové směsi vzniká třífázový systém, ve kterém je kamenivo zastoupeno v různých frakcí podle typu asfaltové směsi. Větší částice vytváří vzájemně zaklíněnou kostru a asfaltové pojivo na povrchu zrn kameniva tmelí jednotlivá zrna kostry dohromady. Důležitou roli zde hrají částice kameniva cca do 2 mm, která po obalení společně s asfaltovým pojivem vytváří tzv. asfaltovou maltu (tmel). Tato asfaltová malta je tužší než samotný asfalt, podílí se tak na fixaci kostry kameniva. Významnou složkou asfaltové směsi jsou proto bezesporu i jemné částice, které tvoří součást kameniva ve formě filerického podílu. Filer jako jedna ze složek asfaltové směsi je normou ČSN EN 13043 definován jako kamenivo, jehož většina propadne sítem 0,063 mm a které se může přidat ke stavebnímu materiálu pro dosažení určitých vlastností. Filer je v asfaltových směsí používán především pro ztužení a omezení plastických deformací asfaltové směsi. Při výrobě asfaltových směsí se v zásadě uvažuje se dvěma druhy filerických materiálů. V první řadě se jedná o filer vznikající odlučováním jemných částic z použitého kameniva během procesu sušení a horkého třídění v sušícím bubnu na obalovně. Odprašky ze sušícího bubnu jsou zachytávány pomocí filtrů separační jednotky, ty jsou následně shromažďovány v zásobních silech, odkud mohou být dávkovány zpátky do asfaltové směsi. V tomto případě pak mluvíme o vratném fileru. Vlastnosti tohoto typu fileru závisí na původním zdroji použitého typu kameniva – tedy na petrografickém složení mateční horniny. Kvalita drobného kameniva a zejména její filerické části hraje významnou roli ovlivňující asfaltovou směs.

  • Název v anglickém jazyce

    Alternative mineral additives as fillers for asphalt mixtures

  • Popis výsledku anglicky

    Compacting hot mix asphalt a three-phase system is created, where aggregates are represented by different fractions depending on type of the asphalt mix. Larger particles create mutually wedged skeleton and bituminous binder on the surface of the aggregate particles bonds particular grains together. Important role have aggregate particles <2mm, which after being coated by bitumen create asphalt mastic (mortar). This asphalt mastic is stiffer than the bitumen itself and it also helps to fix the aggregate skeleton Important part of the asphalt mixtures are therefore fine particles, which forms part of the overall aggregates known as filler content. Filler is defined by the standard CSN EN 13043 as one part of the added (used) aggregate where typically most of the particles pass sieve 0,063 mm and which is added to the final composite to reach some specific properties of such material. Filler is used in the asphalt mixture mainly to stiffen such mixture and to reduce plastic deformation. During the production of asphalt mix two types of filleric materials are usually considered. Firstly it is filler which originates during separating fine particles from aggregates during the heating in the heating drum of a mixing plant. This back filler from the heating drum are captured by filters of separation unit. The material is collected in silos from which it can be added back to the asphalt mixture. In this case it is sometimes called also as back filler. Properties of this filler depend on the original aggregate source, i.e. the petrographical composition of matrix mineral. Quality of fines including fillers has then important role influencing the properties and behavior of the asphalt mix.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-13830S" target="_blank" >GA18-13830S: Podrobný výzkum fyzikálně-chemické interakce a souvisejících jevů mezi asfaltem a kamenivem pomocí pokročilých experimentálních metod</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Silniční obzor

  • ISSN

    0322-7154

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    81

  • Číslo periodika v rámci svazku

    9

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    223-230

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus