Stanovení hlukové zátěže z provozu silniční dopravy na úrovňových křižovatkách pomocí mikroskopické simulace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00301442" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00301442 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stanovení hlukové zátěže z provozu silniční dopravy na úrovňových křižovatkách pomocí mikroskopické simulace
Popis výsledku v původním jazyce
V článku je popsána metodika pro stanovení hlukové zátěže způsobené provozem silniční dopravy na úrovňových křižovatkách, která byla vyvinuta a aplikována v rámci projektu TA02030860 – Aplikace multikriteriálního hodnocení při výběru typu úrovňové křižovatky [1]. Stávající metodika stanovení úrovně akustického tlaku A (hluku) ve venkovním prostředí je primárně určena pro zjištění hluku v konkrétním bodě na volném úseku komunikace, kde vozidla mají konstantní rychlost. U křižovatek, jež je nutno brát jako klíčové elementy zejména v intravilánové komunikační síti, jsou běžné výpočtové metodiky použitelné, nicméně jejich využití naráží na nepřesné zahrnutí takových faktorů, jako je plynulost dopravy, která je ovlivněna řízením SSZ křižovatek, organizací dopravy (hlavní vs. vedlejší) či vlivem chodců. Vyvinutá metodika dokáže lépe zohlednit nejenom reálnou geometrii křižovatky, ale díky použití mikroskopického simulátoru dopravy také vliv organizace a řízení dopravy na plynulost dopravních proudů a tím i na hlukové zatížení. Tímto postupem stanovená ekvivalentní hladina akustického tlaku (v závislosti na typu křižovatky, jejím dopravním zatížení a nastaveném řízení dopravy) může do budoucna sloužit také jako podklad pro rozhodování při výběru vhodného typu úrovňové křižovatky v předem definovaném území.
Název v anglickém jazyce
Determination of noise impacts caused by traffic at at-grade intersections using microsimulation
Popis výsledku anglicky
The article deals with methodology for definition of noise impacts caused by traffic at at-grade intersections, which was developed and applied within the project TA02030860 – Application of multicriteria evaluation for selection of at-grade intersection [1]. The current methodology for sound pressure level (SPL) determination in open space is primarily specified for determination of noise in concrete point on open road section, where the vehicle speed is constant. For at-grade intersections, which supposed to be key elements mostly in urban traffic network, are current calculation methods applicable, however their application is not precise in taking into account specific factors, e.g. traffic fluency, which is influenced by traffic lights control mode, traffic signs or pedestrians influence. Developed methodology takes better into account not only real geometry of the intersection, but also influence of specified intersection control mode on traffic strams continuity and as well noise from traffic. By this methodology determined SPL value (based on intersection type, traffic volumes and set intersection control mode) can be used as one of the intersection characteristics for suitable type of at-grade intersection in particular area.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA02030860" target="_blank" >TA02030860: Aplikace multikriteriálního hodnocení při výběru typu úrovňové křižovatky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Silniční obzor
ISSN
0322-7154
e-ISSN
—
Svazek periodika
77
Číslo periodika v rámci svazku
7-8
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
184-189
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—