MODELOVÁNÍ KOROZE VÝZTUŽE VLIVEM CHLORIDŮ V ŽELEZOBETONOVÝCH KONSTRUKCÍCH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00307069" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00307069 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
MODELOVÁNÍ KOROZE VÝZTUŽE VLIVEM CHLORIDŮ V ŽELEZOBETONOVÝCH KONSTRUKCÍCH
Popis výsledku v původním jazyce
Karbonatace a proudění chloridů v železobetonových konstrukcích jsou považovány za nejškodlivější mechanismy koroze výztuže. Životnost konstrukce je běžně dělena do dvou hlavních fází. Počáteční fáze a propagační fáze. Počáteční fáze byla řešena v předchozím projektu, tato perioda končí depasivací výztuže, která začíná korodovat, čímž je zahájena propagační perioda. Naše předchozí výsledky ukazují podstatný vliv trhlin na zrychlení karbonatace a proudění chloridů v porovnání s nepopraskaných betonem. Prezentovaný model je zaměřen na propagační periodu, kde dochází k úbytku hmoty výztuže. Model stanovuje hloubku korozní vrstvy na ploše výztuže v radiálním směru, popisuje také okamžik, kdy dojde k prasknutí krycí vrstvy a jejímu odpadnutí. Stanovují se pomocí kritické hloubky penetrace k prasknutí a opadnutí krycí vrstvy z DuraCrete modelu. Hlavním parametrem pro výpočet rychlosti koroze výztuže je hustota korozního proudu vypočtená z Liu Weyer modelu pro chloridy až do okamžiku odpadnutí. Obsah chloridů se stanovuje přímo z transportní rovnice a obecně se zvyšuje v průběhu času. Po odpadnutí krycí vrstvy nemá výztuž žádnou ochrannou vrstvu a koroze výztuže probíhá v přímém kontaktu s prostředím. Uvedené modely byly implementovány v softwaru ATENA, která poskytuje indukční čas, po kterém je zahájena koroze výztuže a koeficient pro snížení plochy výztuže během propagační doby, kdy dochází k úbytku hmoty. V kombinaci s MSÚ analýzou lze předvídat kolaps konstrukce. Validace japonského mostu ukazuje shodu mezi naměřenými daty na reálné konstrukci a hodnotami předvídanými modelem.
Název v anglickém jazyce
REINFORCEMENT CORROSION IN CONCRETE DUE TO CARBONATION AND CHLORIDE INGRESS UP AND BEYOND INDUCTION PERIOD
Popis výsledku anglicky
Carbonation and chloride ingress are the most relevant damaging mechanisms for steel corrosion in reinforced concrete structures. The service life is traditionally divided into two main phases; the initial and the propagation. The initial phase was explored recently, this period ends by depassivation of reinforcement and reinforcement starts corrode. Our previous results show high influence of cracks, compared to uncracked concrete for accelerating of carbonation and chloride ingress in concrete structures. Presented model is focused on the propagation period where corrosion of reinforcing steel takes place and predicts radial corrosion depth of rust on surface, including cracking and spalling of concrete cover. Critical penetration depth for cracking and spalling is based on DuraCrete model. The main parameter to calculation of corroded reinforcement is corrosion rate and depends on the corrosion current density, calculated from Liu and Weyer's model for chlorides up to time of spalling. Chloride content is evaluated directly from transport equation and generally increases over time. When spalling occurs, reinforcement has no concrete protection, corrosion of reinforcement takes place in direct contact with the environment. The presented models were implemented in ATENA software and provide induction time and reduction coefficient of reinforcement area during the propagation period. The collapse of the structure can be predicted when combined with ULS analysis. Validation on japanese bridge shows that the model agrees well with observation of progressing reinforcement corrosion.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JN - Stavebnictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031458" target="_blank" >TA04031458: Software pro predikci a modelování životnosti a bezpečnosti dopravních konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
23. Betonářské dny 2016
ISBN
978-80-906097-6-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1-6
Název nakladatele
ČBS - Česká betonářská společnost ČSSI
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Litomyšl
Datum konání akce
30. 11. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—