Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

MODELOVÁNÍ KOROZE VÝZTUŽE VLIVEM CHLORIDŮ V ŽELEZOBETONOVÝCH KONSTRUKCÍCH

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F16%3A00307069" target="_blank" >RIV/68407700:21110/16:00307069 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    MODELOVÁNÍ KOROZE VÝZTUŽE VLIVEM CHLORIDŮ V ŽELEZOBETONOVÝCH KONSTRUKCÍCH

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Karbonatace a proudění chloridů v železobetonových konstrukcích jsou považovány za nejškodlivější mechanismy koroze výztuže. Životnost konstrukce je běžně dělena do dvou hlavních fází. Počáteční fáze a propagační fáze. Počáteční fáze byla řešena v předchozím projektu, tato perioda končí depasivací výztuže, která začíná korodovat, čímž je zahájena propagační perioda. Naše předchozí výsledky ukazují podstatný vliv trhlin na zrychlení karbonatace a proudění chloridů v porovnání s nepopraskaných betonem. Prezentovaný model je zaměřen na propagační periodu, kde dochází k úbytku hmoty výztuže. Model stanovuje hloubku korozní vrstvy na ploše výztuže v radiálním směru, popisuje také okamžik, kdy dojde k prasknutí krycí vrstvy a jejímu odpadnutí. Stanovují se pomocí kritické hloubky penetrace k prasknutí a opadnutí krycí vrstvy z DuraCrete modelu. Hlavním parametrem pro výpočet rychlosti koroze výztuže je hustota korozního proudu vypočtená z Liu Weyer modelu pro chloridy až do okamžiku odpadnutí. Obsah chloridů se stanovuje přímo z transportní rovnice a obecně se zvyšuje v průběhu času. Po odpadnutí krycí vrstvy nemá výztuž žádnou ochrannou vrstvu a koroze výztuže probíhá v přímém kontaktu s prostředím. Uvedené modely byly implementovány v softwaru ATENA, která poskytuje indukční čas, po kterém je zahájena koroze výztuže a koeficient pro snížení plochy výztuže během propagační doby, kdy dochází k úbytku hmoty. V kombinaci s MSÚ analýzou lze předvídat kolaps konstrukce. Validace japonského mostu ukazuje shodu mezi naměřenými daty na reálné konstrukci a hodnotami předvídanými modelem.

  • Název v anglickém jazyce

    REINFORCEMENT CORROSION IN CONCRETE DUE TO CARBONATION AND CHLORIDE INGRESS UP AND BEYOND INDUCTION PERIOD

  • Popis výsledku anglicky

    Carbonation and chloride ingress are the most relevant damaging mechanisms for steel corrosion in reinforced concrete structures. The service life is traditionally divided into two main phases; the initial and the propagation. The initial phase was explored recently, this period ends by depassivation of reinforcement and reinforcement starts corrode. Our previous results show high influence of cracks, compared to uncracked concrete for accelerating of carbonation and chloride ingress in concrete structures. Presented model is focused on the propagation period where corrosion of reinforcing steel takes place and predicts radial corrosion depth of rust on surface, including cracking and spalling of concrete cover. Critical penetration depth for cracking and spalling is based on DuraCrete model. The main parameter to calculation of corroded reinforcement is corrosion rate and depends on the corrosion current density, calculated from Liu and Weyer's model for chlorides up to time of spalling. Chloride content is evaluated directly from transport equation and generally increases over time. When spalling occurs, reinforcement has no concrete protection, corrosion of reinforcement takes place in direct contact with the environment. The presented models were implemented in ATENA software and provide induction time and reduction coefficient of reinforcement area during the propagation period. The collapse of the structure can be predicted when combined with ULS analysis. Validation on japanese bridge shows that the model agrees well with observation of progressing reinforcement corrosion.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JN - Stavebnictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TA04031458" target="_blank" >TA04031458: Software pro predikci a modelování životnosti a bezpečnosti dopravních konstrukcí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    23. Betonářské dny 2016

  • ISBN

    978-80-906097-6-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1-6

  • Název nakladatele

    ČBS - Česká betonářská společnost ČSSI

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Litomyšl

  • Datum konání akce

    30. 11. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku