Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F18%3A00326039" target="_blank" >RIV/68407700:21110/18:00326039 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky
Popis výsledku v původním jazyce
Technologie spočívá v plošném uložení geokompozitu mezi kolejové lože a příčně ukloněnou podkladní vrstvu, resp. přímo na zemní pláň. Geokompozit složený z hexagonální monolitické geomřížky a separační geotextilie současně plní dvě funkce: 1) stabilizaci kolejového lože prostřednictvím zaklínění zrn kameniva do geomřížky, čímž dochází k omezení vytlačování zrn kolejového lože v příčném směru, snížení svislé deformace kolejového lože a prodloužení intervalu pro úpravu geometrické polohy koleje, 2) zabránění pronikání jemnozrnných částic zeminy ze zemní pláně do kolejového lože, čímž je kolejové lože chráněno před nežádoucí kontaminací snižující schopnost odvádění vody z kolejového lože i tření mezi jednotlivými zrny kameniva. Technologie byla průběžně hodnocena během 2,5letého provozního ověřování v železničním úseku Domažlice – Havlovice.
Název v anglickém jazyce
Stabilization of the trackbed by insertion of a stabilization geocomposite with a hexagonal shape of a geogrid
Popis výsledku anglicky
Proven technology consists in the layout of the geocomposite between the trackbed and the laterally inclined sub-ballast layer, respectively directly on the subgrade. A geocomposite consisting of a hexagonal monolithic geogrid and a separation geotextile simultaneously performs two functions: 1) stabilizing the track by means of interlocking of grain aggregates into a geogrid, thereby reducing the ballast grain movements in the transverse direction, reducing the vertical deformation of the track and extending the interval for adjusting the geometric position, 2) preventing the penetration of fine-grained soil particles from the ground into the trackbed, thereby protecting the trackbed from undesirable contamination reducing the ability to drain water from the trackbed and the friction between the aggregate grains. The technology was continuously evaluated during the 2.5-year operational verification in the Domažlice - Havlovice railway section.
Klasifikace
Druh
Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Interní identifikační kód produktu
TE01020168-033/2018
Číselná identifikace
TE01020168-033/2018
Technické parametry
Byl použit geokompozit Tensar TriAx TX190L-GN s roztečí hexagonu 120 mm a efektivní velikostí otvorů geotextilie 95 µm uložený v šíři 3,8 m do úrovně 40 cm pod ložnou plochu pražce v ose koleje. Dne 19.12.2018 byl uzavřen Protokol o ověření a následném uplatnění technologie č. TE01020168-033/2018 „Stabilizace kolejového lože vložením stabilizačního geokompozitu s hexagonálním tvarem geomřížky“ mezi ČVUT, Fakultou stavební a Správou železniční dopravní cesty, s.o. (IČO 70994234).
Ekonomické parametry
V porovnání s tradičním postupem s časově omezenou účinností, spočívajícím v opravě zblácených míst vyčištěním kolejového lože, doplněním chybějícího kameniva do kolejového lože a podbitím koleje, vede nový přístup založený na vložení stabilizačního geokompozitu pod kolejové lože k významnému zvýšení stability geometrických parametrů koleje, prodloužení údržbových cyklů (čištění, podbíjení) a prodloužení životnosti kameniva kolejového lože, resp. snížení degradace zrn kameniva vlivem podbíjení. V případě dobře provedeného opatření je možné dosáhnout značných úspor nákladů na materiál, údržbu i omezení provozu traťového úseku. Vyhodnotit trvanlivost řešení a vyčíslit ekonomický benefit ověřované technologie bude možné až na základě sledování chování konstrukce za delší časový úsek.
Kategorie aplik. výsledku dle nákladů
—
IČO vlastníka výsledku
68407700
Název vlastníka
katedra železničních staveb
Stát vlastníka
CZ - Česká republika
Druh možnosti využití
P - Využití výsledku jiným subjektem je v některých případech možné bez nabytí licence
Požadavek na licenční poplatek
Z - Poskytovatel licence na výsledek nepožaduje v některých případech licenční poplatek
Adresa www stránky s výsledkem
—