Využití stabilizovaného struskového kameniva v asfaltových vrstvách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00336404" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00336404 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití stabilizovaného struskového kameniva v asfaltových vrstvách
Popis výsledku v původním jazyce
V rámci prezentovaného projektu byla použita stabilní kladenská vysokopecní struska jako alternativní náhrada k běžnému drcenému kamenivu. Struska je vedlejším produktem především výroby železa a oceli a v dopravním stavitelství je používaná již řadu let, ale pouze jako kamenivo do nestmelených vrstev případně jako příměs pro výrobu hydraulicky stmelených vrstev. Jakákoliv jiná aplikace není v současné době používána a to i díky některých problémům některých velkých silničních staveb nebo z nedostatečné znalosti charakteristik a historie vzniku a původu konkrétních strusek. Tento materiál je proto mnohdy spíše ukládán na skládky, ačkoli by se mohlo jednat o kvalitní kamenivo se zlepšenými pevnostními a protismykovými charakteristikami. V tomto příspěvku jsou prezentována data probíhajícího výzkumu, kdy bylo předrcené a přetříděné struskové kamenivo aplikováno do asfaltových směsí typu AC a SMA NH. Na referenčních a alternativních asfaltových směsích byla provedena celá řada zkoušek pro ověření vlivu tohoto alternativního kameniva na výsledné vlastnosti asfaltové směsi. Příkladem provedených zkoušek je stanovení modulu tuhosti, stanovení odolnosti vůči trvalým deformacím, provedení zkoušky pevnosti v tahu za ohybu, stanovení odolnosti vůči účinkům vody a mrazu a další.
Název v anglickém jazyce
Use of stabilized blast furnace slag aggregate in asphalt mixtures
Popis výsledku anglicky
Within a presented research study, blast furnace slag was used as an alternative substitute of natural crushed aggregate. Slag is in general a by-product mainly of iron and steel production and it has been used in transport engineering for many years, but only as aggregate for unbound layers or as an additive for hydraulically bound layers. Applications of steel slags in asphalt mixtures are known form several regions in the world. Any other application is currently not used. This can be also due to some problems of large road constructions (swelling) or insufficient knowledge of characteristics, source and origin of specific types of slags. This material is often being deposited in landfills, although it could be an aggregate with high quality, improved strength and anti-skid properties. In this paper there are presented data of the ongoing research, where crushed and sorted slag aggregates were used in asphalt mixtures. A number of tests was performed on the referential and alternative asphalt mixtures to verify the effect of this alternative aggregate on the asphalt mixture properties. Performed tests included the determination of stiffness, determination of resistance to permanent deformation, the indirect tensile strength test, the determination of moisture susceptibility, and others.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TJ01000435" target="_blank" >TJ01000435: ConSlag - výzkum a ověření stavebních aplikací s vyšší přidanou hodnotou při využití ocelárenské strusky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Asfaltové vozovky 2019
ISBN
978-80-906809-3-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
—
Název nakladatele
Sdružení pro výstavbu silnic
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
26. 11. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—