MOŽNOSTI A RIZIKA POUŽITÍ METODY BIM PRO SPRÁVU SILNIČNÍHO MAJETKU
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F19%3A00338318" target="_blank" >RIV/68407700:21110/19:00338318 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
MOŽNOSTI A RIZIKA POUŽITÍ METODY BIM PRO SPRÁVU SILNIČNÍHO MAJETKU
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zaměřuje na jednu z mnoha kapitol (možností) nově zaváděné metody BIM (building information modelling/management), a to z pohledu správy silničního majetku. V následujícím textu jsou uvedeny nejen případné možnosti pro správu a údržbu komunikace, plánování opravy a modernizací již dříve realizovaných staveb, ale i staveb nově projektovaných a realizovaných za použití metody BIM. Článek se zabývá i dosud nezodpovězenými otázkami, jak bude správa staveb v BIM fungovat, do jaké míry bude efektivní a hlavně zda bude správce komunikace schopen z finančních a personálních důvodů udržovat informační model stále aktuální. Jedná se například o výsledky prohlídek, pochůzek cestmistra/inspektora, výsledky diagnostiky vozovek, nebo zapracování rekonstrukcí/oprav v BIM realizovaných komunikací, které budou projektovány ve 2D (např. výměna obrusné vrstvy, svodidla, pročištění příkopů atd., protože na rozdíl od novostavby nejsou nadlimitní zakázkou). V neposlední řadě článek klade otázku správcům komunikací, aby sami definovali své požadavky, které je následně nutno zahrnout do případných připravovaných metodik.
Název v anglickém jazyce
POSSIBILITIES AND RISKS OF USING THE BIM METHOD FOR ROAD ESTATE
Popis výsledku anglicky
The paper deals with one of several options (possibilities) of the newly introduced methods known as BIM (building information modeling / management) focusing on the perspectives of its use in road asset management. The following text lists not only possible options for managing and maintaining roads and motorways, planning of rehabilitation actions and upgrades of pavements under operation, but also on BIM and asset management for newly designed and implemented pavement structures. The paper also deals with unanswered questions about how asset (pavement) management in BIM will work, to what extent it will be effective and especially whether the road owners will be able to keep the information model up to date with respect to their financial and personnel capacities. This includes, for example, the results of regular inspections, results of pavement diagnostics, or the incorporation of reconstructions/rehabilitations in BIM on already built roads, which will be designed in 2D (e.g. replacement of surface layer, replacement of crash barriers, cleaning of ditches, etc. since in comparison to new road projects these works will not be an over-limit public tender). Last but not least, the paper is raising questions towards public road owners to define their own requirements, which must then be included in any of the upcoming methodologies related to BIM.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20101 - Civil engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE01020168" target="_blank" >TE01020168: Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Asfaltové vozovky 2019
ISBN
978-80-906809-3-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
1-4
Název nakladatele
Sdružení pro výstavbu silnic
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
České Budějovice
Datum konání akce
26. 11. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—