Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00341506" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00341506 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT" target="_blank" >https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Konstrukce vozovky s krytem z prefabrikovaných dílců

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Prezentovaná ověřená technologie byla vyvinuta v rámci výzkumného projektu TH02010375 – Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah. Popisuje konstrukční řešení dlážděné vozovky pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Vozovka s krytem z prefabrikovaných dílců patří ke konstrukčním řešením, se kterým se lze setkat pouze ojediněle jak u nás, tak ve světě. Hlavní přednosti vozovky spočívají v rychlé montáži skládaného krytu a uplatnění materiálů na bázi druhotných surovin pro výstavbu podkladních vrstev. Díky krytu z prefabrikovaných dílců lze provést výstavbu a opravy vozovky během krátkého časového období a výrazně snížit náklady spojené s uzavírkou letištních ploch. Uplatněním recyklovaného odpadu pro výstavbu podkladních vrstev se snižuje spotřeba přírodních zdrojů a dopad na životní prostředí jejich skládkováním. Pilotní výstavba systému se uskutečnila v roce 2019 s cílem ověřit technologické řešení konstrukce vozovky. Podle dosavadních zkušeností s provozem a výstavbou vozovky lze konstatovat, že systém má určitý potenciál pro uplatnění v dopravním stavitelství, ale zároveň vyžaduje vysokou technologickou kázeň pro dosažení dostatečné rovinnosti vozovky.

  • Název v anglickém jazyce

    Precast concrete pavement system

  • Popis výsledku anglicky

    The presented verified technology was developed within the research project TH02010375 – Development of prefabricated parts intended for the construction of prefabricated airport runways. It describes the structural solution of the precast concrete pavement for an airfield with the speed up to 50km/h. The precast concrete pavement is a structural solution which is used very rarely in the Czech Republic and abroad. The main benefit of the system consists in the rapid construction of pavement surface and the use of secondary material for the construction of subbase. Owing to the precast concrete pavement surface, either the construction of new pavements or the repairments of existing pavements is possible to conduct in a short time and consequently to reduced costs connected with airfield closure. The usage of recycled materials for the construction of subbase layers reduces the consumption of natural resources and a negative impact on the environment in the form of the landfilling. The pilot pavement was constructed in 2019 to validate the technology of the system. The current experience with the pavement shows that the system has a certain potential for the use in civil engineering, but it requires high production discipline to achieve sufficient road flatness.

Klasifikace

  • Druh

    Z<sub>tech</sub> - Ověřená technologie

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TH02010375" target="_blank" >TH02010375: Vývoj prefabrikovaných dílců určených pro výstavbu montovaných letištních drah</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    341506_OVT

  • Číselná identifikace

    TH02010375-V2

  • Technické parametry

    Navržený systém dlážděné vozovky slouží pro pojezdové plochy letišť s rychlostí provozu do 50 km/h. Jedná se zejména o odstavné plochy letadel, odbavovací plochy a vozovky s nízkou rychlostí pojezdu. Konstrukce vozovky se skládá z následujících vrstev: ▪ 400 mm – dvouvrstvý kryt vozovky z prefabrikovaných dílců ▪ 20 mm – rychle tuhnoucí cementová malta ▪ 300 mm – vláknobeton s plnou náhradou přírodního kameniva ▪ 280 mm – zhutněný betonový recyklát 0-64 mm ▪ zemní pláň Pilotní výstavba a dosavadní zkušenosti s provozem vozovky ukazují na skutečnost, že systém vyniká zejména rychlostí výstavby, která je oproti běžným vozovkám s cementobetonovým krytem efektivnější. Důvodem je rychlá montáž dlážděného krytu vozovky, který může být okamžitě vystaven provozu. Skutečnost, že se dílce skládají do ucelené plochy, však vyžaduje značnou technologickou kázeň, aby byly splněny vysoké požadavky na geometrickou přesnost vyrovnávací vrstvy z cementové malty a samotných prefabrikovaných dílců.

  • Ekonomické parametry

    Náklady spojené s výstavbou a údržbou vozovky se odvíjí od aktuální ceny materiálů a služeb, které se nepřetržitě mění. Z dlouhodobého hlediska tak nelze jednoznačně určit finanční potenciál systému oproti běžným vozovkám. Základní benefit systému spočívá ve využití betonové recyklátu pro výstavbu podkladních vrstev krytu vozovky. Tím lze výrazně snížit náklady za pořízení přírodního kameniva. Za přínosné lze považovat i skutečnost, že uplatněním betonového recyklátu se snižují poměrně vysoké náklady spojené se skládkováním a negativní dopad na životní prostředí. Výstavbu nových vozovek a opravu stávajících lze dosáhnout v krátkém časovém období a tím snížit výdaje spojené s přerušením nebo omezením leteckého provozu. Předkládaná finanční analýza vychází z aktuálních cen v letech 2018 - 2019 a je vytvořena podle skutečných nákladů na vytvoření zkušebního úseku. Náklady spojené s výstavbou vozovky se pohybují okolo 5 500,- Kč/m2.

  • Kategorie aplik. výsledku dle nákladů

  • IČO vlastníka výsledku

    68407700

  • Název vlastníka

    katedra betonových a zděných konstrukcí

  • Stát vlastníka

    CZ - Česká republika

  • Druh možnosti využití

    A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence

  • Požadavek na licenční poplatek

    A - Poskytovatel licence na výsledek požaduje licenční poplatek

  • Adresa www stránky s výsledkem

    https://concrete.fsv.cvut.cz/vystupy/?id=341506_OVT