Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Evidence regulačních úprav dolního Labe od VD Střekov po státní hranici

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00347526" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00347526 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.lvvc.cz/maparegulacniupravy.php" target="_blank" >https://www.lvvc.cz/maparegulacniupravy.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Evidence regulačních úprav dolního Labe od VD Střekov po státní hranici

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem výsledku specializovaná mapa s odborným obsahem je v souladu s přihláškou projektu č. DG18P02OVV004 dokumentovat historický vývoj technických úprav na Labsko-vltavské vodní cestě (LVVC). Pozornost je zaměřena na regulovaný úsek LVVC od vodního díla (VD) Střekov (Masarykovo zdymadlo) v Ústí nad Labem po státní hranici ČR/SRN. Regulační úpravy na dolním Labi byly budovány od počátku 19. století a jejich cílem je zajištění požadovaných parametrů vodní cesty pomocí realizace prohrábek a soustřeďovacích staveb pro soustředění průtoku do užšího profilu, ve kterém protéká stejný průtok s větší hloubkou. Tím se regulační splavnění liší od kanalizačního splavnění, které zajišťuje splavnění LVVC pomocí kaskády jezů. Úsek Labe pod VD Střekov v Ústí nad Labem po státní hranici s Německem je splavněn pouze pomocí regulačních úprav stejně jako skoro celé německé Labe. Český regulovaný úsek Labe pod VD Střekov je dlouhý přibližně 40 km a regulační úpravy zde zajišťují omezenou splavnost se spolehlivostí zajištění plavby pouze cca 54 %. Do současné doby zcela chyběla systematická dokumentace historických regulačních úprav a jejich vývoje od 19. století do současnosti. V našem projektu jsme se zaměřili především na hlavní technické objekty regulačního splavnění, kterými jsou soustřeďovací hráze. Existence těchto objektů v korytě Labe byla dokumentována na podkladě rozsáhlého výzkumu archivních materiálů, původních projektových dokumentací, historických leteckých snímků od 30. let 20. století a současných map a ortofotomap. Současně byla zpracována syntéza získaných poznatků o vzájemných prostorových interakcích soustřeďovacích hrází s lokalitami s výskytem předmětů ochrany přírody a krajiny a managementem sedimentů správce vodního toku.

  • Název v anglickém jazyce

    Evidence of regulatory adjustments of the lower Elbe from VD Střekov to the state border

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of the result is a specialized map with professional content in accordance with the project application No. DG18P02OVV004 to document the historical development of technical modifications on the Elbe-Vltava waterway (EVW). Attention is focused on the regulated section EVW from the waterworks (VD) Střekov (Masaryk lock) in Ústí nad Labem to the state border of the Czech Republic / Germany. Regulatory modifications on the lower Elbe have been built since the beginning of the 19th century and their goal is to ensure the required parameters of the waterway through the implementation of rakes and concentration structures to concentrate the flow into a narrower profile in which the same flow flows with greater depth. This makes regulatory navigability different from sewer navigability, which provides EVW navigability through a weir cascade. The section of the Elbe below the Střekov Waterworks in Ústí nad Labem along the state border with Germany is navigable only by means of regulatory modifications, as is almost the entire German Elbe. The Czech regulated section of the Elbe below the Střekov Waterworks is approximately 40 km long and the regulatory modifications here ensure limited navigability with a reliability of ensuring navigation only about 54%. To date, there has been a complete lack of systematic documentation of historical regulatory adjustments and their development from the 19th century to the present. In our project, we focused mainly on the main technical objects of regulatory navigability, which are concentration dams. The existence of these objects on the Elbe was documented on the basis of research into archival materials, original project documentation, historical aerial photographs from the 1930s and maps and orthophotomaps. At the same time, a synthesis of interactions of concentration dams with localities with the occurrence of nature and landscape protection objects and sediment management of the watercourse administrator was processed.

Klasifikace

  • Druh

    N<sub>map</sub> - Specializovaná mapa s odborným obsahem

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20104 - Transport engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV004" target="_blank" >DG18P02OVV004: Dokumentace a prezentace technického kulturního dědictví na Labsko-vltavské vodní cestě</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Interní identifikační kód produktu

    MAP_DG18P02OVV004_2020_001

  • Číslo předpisu

  • Technické parametry

    Mapa obsahuje 31 mapových listů (celkem 61 samostatných map) ve formátu A3 v měřítku 1:10 000. Výsledek je veřejně dostupný a nevyžaduje uzavírání dalších licenčních smluv.

  • Ekonomické parametry

    Hodnota technického kulturního dědictví je těžko vyčíslitelná. Aplikace byla koncipována pro podporu jeho zachování.

  • Označení certifikačního orgánu

  • Datum certifikace

  • Způsoby využití výsledku

    C - Výsledek je využíván bez omezení okruhu uživatelů