Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Náves jako veřejný prostor versus doprava

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F20%3A00357085" target="_blank" >RIV/68407700:21110/20:00357085 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.uzemi.eu/veda-a-vyzkum/publikace-ke-stazeni.html" target="_blank" >http://www.uzemi.eu/veda-a-vyzkum/publikace-ke-stazeni.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Náves jako veřejný prostor versus doprava

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Území Čech a Moravy má hustou sídelní strukturu založenou již ve středověku, ale kořeny některých osad sahají hlouběji do historie. Celkový počet sídel v ČR se pohybuje kolem 6 250. Za tisícovkou obyvatel jich zůstává necelých pět tisíc. Přestože tato malá sídla tvoří většinu z celku, jejich vývoj v mnoha směrech zaostává. Chybí základní občanská vybavenost a základní sídelní infrastruktura, kde důležitým tématem je komunikační síť včetně náměstí či návsí, tedy systém veřejných prostranství, která jsou pro menší sídla klíčová z hlediska života a vzájemné interakce obyvatel. Práce se zabývá dopravou v rámci menších sídel, silniční sítí ve vztahu k veřejným prostranstvím. Na vesnicích se veřejným prostorem rozumí silnice a náves. U menších staveb není často jasně definován jízdní profil vozovky. Stejně tak na větších veřejných prostranstvích není vyhrazený prostor pro jednotlivé uživatele (motorová doprava, chodci a cyklisté). Ani parkování není nijak řešeno. Díky tomu dochází ke křížení a proplétání tras uživatelů vesmíru, což může být v mnoha případech velmi nebezpečné. Analýza širokého spektra menších sídel, zejména vesnic, s odlišnou půdorysnou typologií by měla ukázat současnou koncepci dopravy na návsi. Konkrétní případy ukazují časté problémy či kolize nebo na druhou stranu řešení, která dotvářejí veřejný prostor a přinášejí další možnosti využití. Pro účely této analýzy bylo vytvořeno speciální členění typologie vesnic, které je schopno pokrýt vztah dopravy a prostorové struktury sídla.

  • Název v anglickém jazyce

    Village green as public space versus transportation

  • Popis výsledku anglicky

    The territory of Bohemia and Moravia has dense settlement structure which was founded in the Middle Ages, but the roots of some settlements go deeper into history. The total number of settlements in the Czech Republic is around 6 250. Less than five thousand of them stay behind one thousand inhabitants. Although these small settlements form the most of the whole, their development lags behind in many ways. There is a lack of basic amenities and basic settlement infrastructure, where an important issue is a communication network including squares or village greens i.e. a system of public spaces which are crucial for smaller settlements in terms of living life and mutual interaction of inhabitants. The work deals with transportation within smaller settlements, with the road network in relation to public spaces. In villages the public space means roads and a village square. In smaller structures, the driving profile of the road is often not clearly defined. Similarly, there is no designated space for individual users (motor transport, pedestrians and cyclists) in larger public areas. Even parking is not solved in any way. Due to this fact there is a crossing and intertwining of space users routes, which can be very dangerous in many cases. An analysis of a wide range of smaller settlements, especially villages, with a different ground plan typology should show the current concept of traffic on the village green. Particular cases show frequent problems or collisions or on the other hand solutions which complete the public space and bring further possibilities of use. For the purposes of this analysis, a special division of typology of villages has been created that is able to cover the relationship between transport and the spatial structure of the settlement. CSUP 2019.All right reserved.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20103 - Architecture engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Člověk, stavba a územní plánování 13

  • ISBN

    978-80-01-06762-8

  • ISSN

    2336-7687

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    32

  • Strana od-do

    140-171

  • Název nakladatele

    Fakulta stavební

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    ČVUT, Fakulta Stavební, B169

  • Datum konání akce

    13. 11. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku