ÚPRAVY KOMUNIKACÍ V MALÝCH SÍDLECH
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F23%3A00367106" target="_blank" >RIV/68407700:21110/23:00367106 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
ÚPRAVY KOMUNIKACÍ V MALÝCH SÍDLECH
Popis výsledku v původním jazyce
Současná podoba České sídelní struktury je tvořena specifickou sítí sídel, která je poměrně hustá, rovnoměrně rozložená (průměrná vzdálenost sídel je 1,5 km) a tvořena převážně malými sídly pevně spjatými s okolní krajinou. V dobách minulých byl člověk schopný jasně rozpoznat, zda se nachází například na náměstí nebo na návsi či na městské komunikaci nebo na cestě procházející vesnicí. To vše jen díky typickému charakteru těchto míst, díky dimenzování a členění jednotlivých prostor, díky drobným detailům typickým pro určité prostory a v neposlední řadě díky volbě materiálů, ze kterých byly a jsou jednotlivé povrchy ve veřejných prostorech zhotoveny. V posledních několika desetiletích se však do vesnic pod rouškou modernizace a zvyšování bezpečnosti provozu a dopravy vnáší spoustu městských prvků a typicky český vesnický charakter se tak postupně stírá a vytrácí. Zpevněné plochy jsou nahrazovány zámkovou dlažbou, zatravněné příkopy vysokými betonovými obrubníky a živé ploty v ulicích svodidly. Tomuto trendu „poměšťování“ lze ale předejít, pokud budou jednotlivé samosprávy využívat k úpravám sídel odborníky z urbanistické či architektonické oblasti nebo metodické pokyny, které popisují, jaké prvky je při obnově prostoru vhodné používat a jaké jsou naopak měně vhodné či nevhodné. Právě toto je úkolem příručky úprav komunikací v malých sídlech. Ukázat možnosti a řešení, které jsou šetrné pro zachování vesnického charakteru sídel, informovat o vhodnosti použití jednotlivých úprav komunikací, které jsou v dnešní době často používané anebo jen inspirovat. Cílem publikace je oslovit nejen členy zastupitelstva jednotlivých obcí a krajů, respektive potenciální investory v případě úprav cestní sítě, ale i širokou veřejnost, která finálně dané prostory používá a žije v nich. Příručka může také sloužit jako inspirace pro odborníky a projektanty v oblasti architektury a územního plánování.
Název v anglickém jazyce
Modification of the Road Network in Small Settlements
Popis výsledku anglicky
The current form of the Czech settlement structure is made up of a specific network of settlements, which is relatively dense, evenly distributed (the average distance between settlements is 1.5 km) and consists mainly of small settlements firmly connected to the surrounding landscape. In the past, a person was able to clearly recognize whether he was, for example, in a square or in a village or on a city road or on a road passing through a village. All this only thanks to the typical character of these places, thanks to the dimensioning and division of individual spaces, thanks to small details typical for certain spaces and, last but not least, thanks to the choice of materials from which individual surfaces in public spaces were and are made. In the last few decades, however, a lot of urban elements have been introduced into the villages under the guise of modernization and increasing traffic and traffic safety, and the typically Czech village character is gradually being erased and lost. Paved surfaces are replaced by interlocking paving, grassy ditches by high concrete curbs, and hedges in the streets by guardrails. However, this trend of "relocation" can be avoided if individual municipalities will use urban planning or architectural experts or methodical instructions to renovate their residences, which describe which elements are appropriate to use when renovating the space, and which are less appropriate or inappropriate. This is precisely the task of the manual for the modification of roads in small settlements. To show options and solutions that are gentle for preserving the village character of settlements, to inform about the appropriateness of using individual road modifications that are often used nowadays or just to inspire. The aim of the publication is to address not only the members of the councils of individual municipalities and regions, or potential investors in the case of road network modifications, but also the general public who ultimately use and live in the given spaces. The handbook can also serve as inspiration for experts and designers in the field of architecture and spatial planning.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-01-07174-8
Počet stran knihy
187
Název nakladatele
katedra urbanismu a územního plánování
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—