Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How to compare asphalt stiffness if different test procedures are applied?

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21110%2F24%3A00375575" target="_blank" >RIV/68407700:21110/24:00375575 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1201/9781003402541-36" target="_blank" >https://doi.org/10.1201/9781003402541-36</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1201/9781003402541-36" target="_blank" >10.1201/9781003402541-36</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How to compare asphalt stiffness if different test procedures are applied?

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The stiffness of an asphalt mixture which is determined as either stiffness modulus, dynamic modulus or complex modulus is a fundamental parameter in the understanding of the mixture strain behavior. It is usually also an essential design parameter of asphalt pavements. Accord-ing to the European standards EN 12697-26, various test methods can be performed in order to determine this characteristic. These tests are varying according to the loading type (principle) and the specimen dimensions and shape. Countries often specify their preference for adopting one particular test method, nevertheless if same type of asphalt mixture from two different countries shall be compared in terms of stiffness it can be difficult to not compare apples and pears. This paper deals with the study of three test methods: the 2-point bending test on trape-zoidal specimens (2PB–TR), the 4-point bending test on prismatic specimens (4PB–PR), and the indirect tension test on cylindrical specimens (IT-CY) used on a set of various asphalt mix-tures representing different structural pavement layers. In some datasets only IT-CY and one of the remaining test method is compared, in few cases on identical asphalt mixtures all three test methods are compared in terms of stiffness. The results show that the dual comparison of these tests, i.e. IT-CY and 4PB-PR, and 4PB-PR and 2PB-TR have indicated good correlation be-tween each other. However, the comparison between the three tests did not substantiate to any general correlation.

  • Název v anglickém jazyce

    How to compare asphalt stiffness if different test procedures are applied?

  • Popis výsledku anglicky

    The stiffness of an asphalt mixture which is determined as either stiffness modulus, dynamic modulus or complex modulus is a fundamental parameter in the understanding of the mixture strain behavior. It is usually also an essential design parameter of asphalt pavements. Accord-ing to the European standards EN 12697-26, various test methods can be performed in order to determine this characteristic. These tests are varying according to the loading type (principle) and the specimen dimensions and shape. Countries often specify their preference for adopting one particular test method, nevertheless if same type of asphalt mixture from two different countries shall be compared in terms of stiffness it can be difficult to not compare apples and pears. This paper deals with the study of three test methods: the 2-point bending test on trape-zoidal specimens (2PB–TR), the 4-point bending test on prismatic specimens (4PB–PR), and the indirect tension test on cylindrical specimens (IT-CY) used on a set of various asphalt mix-tures representing different structural pavement layers. In some datasets only IT-CY and one of the remaining test method is compared, in few cases on identical asphalt mixtures all three test methods are compared in terms of stiffness. The results show that the dual comparison of these tests, i.e. IT-CY and 4PB-PR, and 4PB-PR and 2PB-TR have indicated good correlation be-tween each other. However, the comparison between the three tests did not substantiate to any general correlation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20101 - Civil engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GF22-04047K" target="_blank" >GF22-04047K: Pokročilé postupy pro stanovení a porozumění únavovému chování asfaltových směsí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Bituminous Mixtures and Pavements VIII

  • ISBN

    978-1-003-40254-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    303-311

  • Název nakladatele

    CRC Press/Balkema

  • Místo vydání

    Leiden

  • Místo konání akce

    Thessaloniki

  • Datum konání akce

    12. 6. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku