Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

N-butanol and isobutanol as alternatives to gasoline: Comparison of port fuel injector characteristics

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00300145" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00300145 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.epj-conferences.org/articles/epjconf/pdf/2016/09/epjconf_efm2016_02021.pdf" target="_blank" >http://www.epj-conferences.org/articles/epjconf/pdf/2016/09/epjconf_efm2016_02021.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1051/epjconf/201611402021" target="_blank" >10.1051/epjconf/201611402021</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    N-butanol and isobutanol as alternatives to gasoline: Comparison of port fuel injector characteristics

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper reports on an experimental investigation of the relationship between the pulse width of a gasoline engine port fuel injector and the quantity of the fuel injected when butanol is used as a fuel. Two isomers of butanol, n-butanol and isobutanol, are considered as potential candidates for renewable, locally produced fuels capable of serving as a drop-in replacement fuel for gasoline, as an alternative to ethanol which poses material compatibility and other drawbacks. While the injected quantity of fuel is typically a linear function of the time the injector coil is energized, the flow through the port fuel injector is complex, non ideal, and not necessarily laminar, and considering that butanol has much higher viscosity than gasoline, an experimental investigation was conducted. A production injector, coupled to a production fueling system, and driven by a pulse width generator was operated at various pulse lengths and frequencies, covering the range of engine rpm and loads on a car engine. The results suggest that at least at room temperature, the fueling rate remains to be a linear function of the pulse width for both n-butanol and isobutanol, and the volumes of fuel injected are comparable for gasoline and both butanol isomers.

  • Název v anglickém jazyce

    N-butanol and isobutanol as alternatives to gasoline: Comparison of port fuel injector characteristics

  • Popis výsledku anglicky

    The paper reports on an experimental investigation of the relationship between the pulse width of a gasoline engine port fuel injector and the quantity of the fuel injected when butanol is used as a fuel. Two isomers of butanol, n-butanol and isobutanol, are considered as potential candidates for renewable, locally produced fuels capable of serving as a drop-in replacement fuel for gasoline, as an alternative to ethanol which poses material compatibility and other drawbacks. While the injected quantity of fuel is typically a linear function of the time the injector coil is energized, the flow through the port fuel injector is complex, non ideal, and not necessarily laminar, and considering that butanol has much higher viscosity than gasoline, an experimental investigation was conducted. A production injector, coupled to a production fueling system, and driven by a pulse width generator was operated at various pulse lengths and frequencies, covering the range of engine rpm and loads on a car engine. The results suggest that at least at room temperature, the fueling rate remains to be a linear function of the pulse width for both n-butanol and isobutanol, and the volumes of fuel injected are comparable for gasoline and both butanol isomers.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1311" target="_blank" >LO1311: Rozvoj Centra vozidel udržitelné mobility</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    10th International Conference on Experimental Fluid Mechanics, EFM 2015; Kaserstejn PalacePrague; Czech Republic; 17 November 2015 through 20 November 2015; Code 121087

  • ISBN

  • ISSN

    2101-6275

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    EDP Sciences

  • Místo vydání

    Les Ulis

  • Místo konání akce

    Kaserstejn Palace Praha

  • Datum konání akce

    17. 11. 2015

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku