Calculation of the sound power in the inlet of the aero-engine based on the analytical prediction
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00305846" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00305846 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Calculation of the sound power in the inlet of the aero-engine based on the analytical prediction
Popis výsledku v původním jazyce
Tone noise radiated through the inlet of a turbofan is mainly due to rotor and stator interactions at subsonic regimes and due to the generated shock waves at transonic fan tip speeds. The paper is focused on the calculation of the 3D ducted acoustic field using FEM. Rotor in transonic conditions is analyzed. Analytical prediction of the harmonic sound power is proposed. Method is an alternative to a direct numerical computation and leads to a very fast calculation. Estimation of the initial pressure jump of the shock waves in the rotor plane is based on normal shock wave equation and is used as the acoustic loading in the FEM model. All blades are assumed to be identical and only the blade passing frequency and its harmonics are generated. Predicted noise is compared with the experimental data.
Název v anglickém jazyce
Calculation of the sound power in the inlet of the aero-engine based on the analytical prediction
Popis výsledku anglicky
Tone noise radiated through the inlet of a turbofan is mainly due to rotor and stator interactions at subsonic regimes and due to the generated shock waves at transonic fan tip speeds. The paper is focused on the calculation of the 3D ducted acoustic field using FEM. Rotor in transonic conditions is analyzed. Analytical prediction of the harmonic sound power is proposed. Method is an alternative to a direct numerical computation and leads to a very fast calculation. Estimation of the initial pressure jump of the shock waves in the rotor plane is based on normal shock wave equation and is used as the acoustic loading in the FEM model. All blades are assumed to be identical and only the blade passing frequency and its harmonics are generated. Predicted noise is compared with the experimental data.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
32nd conference with international participation Computational Mechanics 2016 - Book of Extended Abstracts
ISBN
978-80-261-0647-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
—
Název nakladatele
University of West Bohemia
Místo vydání
Pilsen
Místo konání akce
Špičák
Datum konání akce
31. 10. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—