Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

DOG CLUTCH WITH ZERO CIRCUMFERENTIAL BACKLASH

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00309748" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00309748 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.transmission-symposium.com" target="_blank" >http://www.transmission-symposium.com</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    DOG CLUTCH WITH ZERO CIRCUMFERENTIAL BACKLASH

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper is dedicated to design and test of a new dog-clutch gearshift mechanism for passenger car gearboxes with external synchronisation. There are two main targets of presented work: 1) Replace the standard synchroniser with cheap and compact shift device, which will allow the internal architecture of gearbox similar to the classical manual transmission 2) Keep all important functions of synchroniser; except for the synchronisation: minimal circular backlash to avoid clash during change of sense of the torque flow, prevent unwanted disengagement, and guarantee the shift anytime. To this purpose we invented and designed a new mechanism. To observe the real life function this prototype was assembled into the passenger car gearbox between the IIIrd and IVth speed. The transmission was equipped with external synchronization device. The gearshift tests were conducted on a flywheel test stand equipped with pneumatic shift robot. With help of external synchronisation device the different relative speeds between the free rotating wheel and shaft were preset. The impact of speed difference on shift smoothness was evaluated with help of vibration measurement. The results were compared with the same gearbox equipped with classical synchroniser. The newly invented clutch offers good possibility to minimize the length. The comparison of standard 5 speed transmission with synchronisers and with the new clutches was elaborated in a CAD model.

  • Název v anglickém jazyce

    DOG CLUTCH WITH ZERO CIRCUMFERENTIAL BACKLASH

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is dedicated to design and test of a new dog-clutch gearshift mechanism for passenger car gearboxes with external synchronisation. There are two main targets of presented work: 1) Replace the standard synchroniser with cheap and compact shift device, which will allow the internal architecture of gearbox similar to the classical manual transmission 2) Keep all important functions of synchroniser; except for the synchronisation: minimal circular backlash to avoid clash during change of sense of the torque flow, prevent unwanted disengagement, and guarantee the shift anytime. To this purpose we invented and designed a new mechanism. To observe the real life function this prototype was assembled into the passenger car gearbox between the IIIrd and IVth speed. The transmission was equipped with external synchronization device. The gearshift tests were conducted on a flywheel test stand equipped with pneumatic shift robot. With help of external synchronisation device the different relative speeds between the free rotating wheel and shaft were preset. The impact of speed difference on shift smoothness was evaluated with help of vibration measurement. The results were compared with the same gearbox equipped with classical synchroniser. The newly invented clutch offers good possibility to minimize the length. The comparison of standard 5 speed transmission with synchronisers and with the new clutches was elaborated in a CAD model.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JT - Pohon, motory a paliva

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    15th CTI Symposium

  • ISBN

    978-3-9817822-2-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1-10

  • Název nakladatele

    Car Training Institute

  • Místo vydání

    Düsseldorf

  • Místo konání akce

    Berlín

  • Datum konání akce

    5. 12. 2016

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku