Properties of optical fibers and FBG sensors and strain monitoring of the composite aircraft structure
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00310728" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00310728 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ndt.net/events/EWSHM2016/app/content/Paper/268_Ruzicka_Rev1.pdf" target="_blank" >http://www.ndt.net/events/EWSHM2016/app/content/Paper/268_Ruzicka_Rev1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Properties of optical fibers and FBG sensors and strain monitoring of the composite aircraft structure
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on the design of the Fiber Bragg Grating (FBG) sensor system for the Fatigue Life Monitoring (FLM) and Structural Health Monitoring (SHM) of composite ultra-light aircrafts. The aim of monitoring the ultra-light aircraft construction is the acquisition and ongoing evaluation of the deformation (strain) loading spectra time-record of the principal structural composite parts. Changing of the FBG sensors response in monitored places by the calibration and recalibration procedure during a monitored life may indicate damage (eg. in bonded joints), and serve as an SHM system. SHM system for typical critical places (thick composite C/E wing spar and their bonded joints) and FLM system based on loading spectra monitoring and fatigue damage accumulation were designed.
Název v anglickém jazyce
Properties of optical fibers and FBG sensors and strain monitoring of the composite aircraft structure
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the design of the Fiber Bragg Grating (FBG) sensor system for the Fatigue Life Monitoring (FLM) and Structural Health Monitoring (SHM) of composite ultra-light aircrafts. The aim of monitoring the ultra-light aircraft construction is the acquisition and ongoing evaluation of the deformation (strain) loading spectra time-record of the principal structural composite parts. Changing of the FBG sensors response in monitored places by the calibration and recalibration procedure during a monitored life may indicate damage (eg. in bonded joints), and serve as an SHM system. SHM system for typical critical places (thick composite C/E wing spar and their bonded joints) and FLM system based on loading spectra monitoring and fatigue damage accumulation were designed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031450" target="_blank" >TA04031450: Systém pro sledování stavu konstrukcí pomocí optických vláknových snímačů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
8th European Workshop On Structural Health Monitoring (EWSHM 2016)
ISBN
9781510827936
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univ politecnica de Madrid
Místo vydání
Madrid
Místo konání akce
Bilbao
Datum konání akce
5. 7. 2016
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—