Properties of optical fibers and FBG sensors and strain monitoring of the composite aircraft structure
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F16%3A00310865" target="_blank" >RIV/68407700:21220/16:00310865 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ndt.net/events/EWSHM2016/app/content/Paper/268_Ruzicka_Rev1.pdf" target="_blank" >http://www.ndt.net/events/EWSHM2016/app/content/Paper/268_Ruzicka_Rev1.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Properties of optical fibers and FBG sensors and strain monitoring of the composite aircraft structure
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on the design of the Fiber Bragg Grating (FBG) sensor system for the Fatigue Life Monitoring (FLM) and Structural Health Monitoring (SHM) of composite ultra-light aircrafts. The aim of monitoring the ultra-light aircraft construction is the acquisition and ongoing evaluation of the deformation (strain) loading spectra time-record of the principal structural composite parts. Changing of the FBG sensors response in monitored places by the calibration and recalibration procedure during a monitored life may indicate damage (eg. in bonded joints), and serve as an SHM system. SHM system for typical critical places (thick composite C/E wing spar and their bonded joints) and FLM system based on loading spectra monitoring and fatigue damage accumulation were designed.
Název v anglickém jazyce
Properties of optical fibers and FBG sensors and strain monitoring of the composite aircraft structure
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the design of the Fiber Bragg Grating (FBG) sensor system for the Fatigue Life Monitoring (FLM) and Structural Health Monitoring (SHM) of composite ultra-light aircrafts. The aim of monitoring the ultra-light aircraft construction is the acquisition and ongoing evaluation of the deformation (strain) loading spectra time-record of the principal structural composite parts. Changing of the FBG sensors response in monitored places by the calibration and recalibration procedure during a monitored life may indicate damage (eg. in bonded joints), and serve as an SHM system. SHM system for typical critical places (thick composite C/E wing spar and their bonded joints) and FLM system based on loading spectra monitoring and fatigue damage accumulation were designed.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031450" target="_blank" >TA04031450: Systém pro sledování stavu konstrukcí pomocí optických vláknových snímačů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
e-Journal of NDT
ISSN
1435-4934
e-ISSN
—
Svazek periodika
2016
Číslo periodika v rámci svazku
8
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—