Health and usage monitoring system for the small aircraft composite structure
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00319635" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00319635 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85025817366&origin=resultslist" target="_blank" >https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85025817366&origin=resultslist</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1063/1.4989944" target="_blank" >10.1063/1.4989944</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Health and usage monitoring system for the small aircraft composite structure
Popis výsledku v původním jazyce
This paper is focused on the design of the health and usage monitoring system (HUMS) of the composite ultra-light aircrafts. A multichannel measuring system was developed and installed for recording of the long-term operational measurements of the UL airplane. Many fiber Bragg grating sensors were implemented into the composite aircraft structure, mainly in the glue joints. More than ten other analog functions and signals of the aircraft is monitored and can be correlated together. Changing of the FBG sensors responses in monitored places and their correlations, comparing with the calibration and recalibration procedures during a monitored life may indicate damage (eg. in bonded joints) and complements the HUMS system.
Název v anglickém jazyce
Health and usage monitoring system for the small aircraft composite structure
Popis výsledku anglicky
This paper is focused on the design of the health and usage monitoring system (HUMS) of the composite ultra-light aircrafts. A multichannel measuring system was developed and installed for recording of the long-term operational measurements of the UL airplane. Many fiber Bragg grating sensors were implemented into the composite aircraft structure, mainly in the glue joints. More than ten other analog functions and signals of the aircraft is monitored and can be correlated together. Changing of the FBG sensors responses in monitored places and their correlations, comparing with the calibration and recalibration procedures during a monitored life may indicate damage (eg. in bonded joints) and complements the HUMS system.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031450" target="_blank" >TA04031450: Systém pro sledování stavu konstrukcí pomocí optických vláknových snímačů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
AIP Conference Proceedings
ISBN
978-0-7354-1532-4
ISSN
0094-243X
e-ISSN
0094-243X
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
American Institute of Physics Inc.
Místo vydání
—
Místo konání akce
St. Petersburg
Datum konání akce
19. 5. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
000410618900007