Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Stabilization of a Two-Axle Railway Bogie: Roller Rig Tests

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00341976" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00341976 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.4203/ijrt.6.4.3" target="_blank" >https://doi.org/10.4203/ijrt.6.4.3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4203/ijrt.6.4.3" target="_blank" >10.4203/ijrt.6.4.3</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Stabilization of a Two-Axle Railway Bogie: Roller Rig Tests

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Active control of wheelset guidance is regarded as a promising solution for railway vehicles of the future. Although computational simulations published throughout numerous studies show that active wheelset guidance offers superior properties in comparison with conventional, passive designs, track tests of such a system on vehicles are rather rare. On the other hand on a roller rig it is possible to test railway vehicle running dynamics, and thus verify and demonstrate results of computer simulations, without too high costs and safety risks associated with track tests. Therefore a scaled experimental railway bogie capable of implementing a wide range of wheelset guidance active control approaches was designed, built and implemented on a roller rig at the Czech Technical University in Prague (CTU). The paper summarises the bogie design, its implementation and results of the first experiments. As a functional test of this bogie, experiments aimed on hunting motion stabilisation using an active yaw damping method were carried out. These experiments confirmed the functionality of the newly developed experimental bogie with active controlled wheelset guidance and its capability to be used as a tool for verification of mathematical simulations and demonstration of potential benefits of active wheelset control.

  • Název v anglickém jazyce

    Stabilization of a Two-Axle Railway Bogie: Roller Rig Tests

  • Popis výsledku anglicky

    Active control of wheelset guidance is regarded as a promising solution for railway vehicles of the future. Although computational simulations published throughout numerous studies show that active wheelset guidance offers superior properties in comparison with conventional, passive designs, track tests of such a system on vehicles are rather rare. On the other hand on a roller rig it is possible to test railway vehicle running dynamics, and thus verify and demonstrate results of computer simulations, without too high costs and safety risks associated with track tests. Therefore a scaled experimental railway bogie capable of implementing a wide range of wheelset guidance active control approaches was designed, built and implemented on a roller rig at the Czech Technical University in Prague (CTU). The paper summarises the bogie design, its implementation and results of the first experiments. As a functional test of this bogie, experiments aimed on hunting motion stabilisation using an active yaw damping method were carried out. These experiments confirmed the functionality of the newly developed experimental bogie with active controlled wheelset guidance and its capability to be used as a tool for verification of mathematical simulations and demonstration of potential benefits of active wheelset control.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020038" target="_blank" >TE01020038: Centrum kompetence drážních vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Railway Technology

  • ISSN

    2049-5358

  • e-ISSN

    2049-5358

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    51-68

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus