PŘÍČINY A NÁSLEDKY CESTOVNÍ POHODY V NÁVRHU KOLEJOVÉHO VOZIDLA
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F17%3A00347203" target="_blank" >RIV/68407700:21220/17:00347203 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://katalog.upce.cz/records/2c97783f-0336-4bc1-a197-cb4496d292fd?back=https%3A%2F%2Fkatalog.upce.cz%2Frecords%2F8a10e4df-5d06-4531-a144-03e9d03a43c2&group=2c97783f-0336-4bc1-a197-cb4496d292fd" target="_blank" >https://katalog.upce.cz/records/2c97783f-0336-4bc1-a197-cb4496d292fd?back=https%3A%2F%2Fkatalog.upce.cz%2Frecords%2F8a10e4df-5d06-4531-a144-03e9d03a43c2&group=2c97783f-0336-4bc1-a197-cb4496d292fd</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
PŘÍČINY A NÁSLEDKY CESTOVNÍ POHODY V NÁVRHU KOLEJOVÉHO VOZIDLA
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem toho příspěvku je poukázat na příčiny a důsledky cestovní pohody cestujícího, které mohou vzniknout vhodnou, či nevhodnou, systémovou integrací kompoment kolejového vozidla v souvislosti s jeho provozem a okolním prostředím. Zvolený problém je řešen a prezentován formou srovnání situací totožných cestovních scénářů konfrontovaných s odlišnými parametry vozidla a/nebo změnami prostředí cestujícího. Všechny situace jsou popsány vybranými interakcemi působících v systému „ČLOVĚK – VOZIDLO – PROSTŘEDÍ“. Průběhy těchto interakcí v čase indikují odchylky a shody, které mezi nimi vznikají. Dané rozdíly interakcí se váhově hodnotí s ohledem na cestovní pohodu cestujícího. Vytvořené řešení poskytuje možnost identifikovat kritické komponenty vozidla, jež jsou v celém systému v přímé interakci s cestujícím a jeho okolním prostředím. Přínosem této studie je nastínit metodiku návrhu vozidla, která eliminuje nežádoucí, nehygienické a nekomfortní subsystémy, jež degradují bezpečnost, účelnost a komfort vozidla jako celku. Dalším přínosem je vnést do železniční dopravy lidský činitel a tím zvýšit cestovní kulturu a atraktivitu železnice.
Název v anglickém jazyce
FACTORS AND CONSEQUENCES OF THE TRAVEL COMFORT IN DESIGN OF RAILWAY VEHICLE
Popis výsledku anglicky
The aim of this paper is to point out the causes and consequences of passenger travel comfort, which may arise from appropriate, or inappropriate, system integration of rolling stock components in connection with its operation and environment. The chosen problem is solved and presented in the form of a comparison of situations of identical travel scenarios confronted with different vehicle parameters and / or changes in the passenger's environment. All situations are described by selected interactions operating in the "HUMAN - VEHICLE - ENVIRONMENT" system. The course of these interactions over time indicates the deviations and similarities that arise between them. The given differences in interactions are evaluated by weight ration with regards to the passenger comfort. The created solution provides the possibility to identify critical components of the vehicle, which are in the whole system in direct interaction with the passenger and his environment. The benefit of this study is to outline a vehicle design methodology that eliminates unwanted, unhygienic and uncomfortable subsystems that degrade the safety, efficiency and comfort of the vehicle as a whole. Another benefit is the introduction of a human factor into rail transport and thus increase the travel culture and attractiveness of the railways.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Současné problémy v kolejových vozidlech 2017: XXIII. konference s mezinárodní účastí, sborník příspěvků
ISBN
978-80-7560-085-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
249-257
Název nakladatele
DF JP Univerzita Pardubice
Místo vydání
Pardubice
Místo konání akce
Česká Třebová
Datum konání akce
20. 9. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—