Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bezpilotní prostředek ve tvaru plošníku

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F18%3A00329576" target="_blank" >RIV/68407700:21220/18:00329576 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21220/18:00320491

  • Výsledek na webu

    <a href="https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0031/uv031637.pdf" target="_blank" >https://isdv.upv.cz/doc/FullFiles/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0031/uv031637.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bezpilotní prostředek ve tvaru plošníku

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Koncept vychází z aerodynamického konceptu samokřídla s velkým úhlem šípu. Ten je volen tak, aby těžiště letounu leželo až za odtokovou hranou křídla v jeho středové oblasti. Díky tomu lze do těžiště letounu umístit pohonnou jednotku, která je provedena jako naklápěcí, která ale prakticky neovlivní aerodynamiku letounu. Pro vertikální fázi letu je pohonná jednotka natočena tak, že její osa je svislá a tah motoru působí v těžišti. Pro letový režim se pak osa postupně překlápí do vodorovného směru. Z hlediska stability je vhodné, aby pohonná jednotka byla realizována jako dvoumotorová s protiběžnými vrtulemi, možné je i provedení se dvěma protiběžnými souosými vrtulemi. Řešení kombinuje výhody klasického letounu - plošníku s výhodami multikoptéry a současně eliminuje jejich nevýhody. V letovém režimu se UAV dle navrhovaného řešení chová jako běžný plošník, který navíc díky aerodynamickému řešení vyžaduje pro ustálený let pouze minimum energie. To má pozitivní dopad na celkovou operační dobu resp. akční rádius. Naklápěcí pohonné jednotky jsou předpokladem kolmého vzletu a přistání - v podstatě obdobným způsobem, jako v případě multikoptéry.

  • Název v anglickém jazyce

    Unmanned aerial vehicle of the fixed wing concept

  • Popis výsledku anglicky

    Design appears from the flying wing concept with high sweep angel. The aircraft centre of gravity (CG) lies behind the tailing edge within its central area. This enables the propulsion unit location in the CG. The propulsion unit is of the tilt design. In the configuration for the AC horizontal flight, the propulsion unit installation doesn’t limit the aerodynamics characteristics of the AC. For the AC vertical flight, the propulsion unit longitudinal axis (LA) is of the vertical orientation and the thrust generated by the propulsion unit acts in the AC CG. For the transition from the vertical into horizontal flight, the LA vertical orientation overturns consecutively into horizontal orientation. In light of the AC flight stability it is effective to adopt the twin engines concept with counter rotating propellers. The concept of the single engine powering two counter rotating propellers on coaxial shafts is feasible as well. The introduced UAV concept combines the advantages of the fixed wing AC- and multicopter kinds. This concept partially eliminates the disadvantages of the referred UAV kinds at the same time. The proposed UAV runs as the fixed wing AC while its horizontal flight. The selected aerodynamic concept demands low level of the propulsion energy for the stable flight as the assumption for the operational long- endurance / range parameters. Tilt propulsion units are premise for achievement of the vertical take-off and landing operational characteristics (analogically to the traditional multicopter trajectories at such flight stages).

Klasifikace

  • Druh

    F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Číslo patentu nebo vzoru

    31637

  • Vydavatel

    CZ001 -

  • Název vydavatele

    Industrial Property Office

  • Místo vydání

    Prague

  • Stát vydání

    CZ - Česká republika

  • Datum přijetí

  • Název vlastníka

    České vysoké učení technické v Praze

  • Způsob využití

    A - Výsledek využívá pouze poskytovatel

  • Druh možnosti využití

    N - Využití výsledku jiným subjektem je možné bez nabytí licence (výsledek není licencován)