Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

VERIFICATION AND NUMERICAL SIMULATION OF ADVANCED COMPOSITE INLET IN COMPLIANCE OF AIRWORTHINESS IMPACT REQUIREMENTS

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F19%3A00330362" target="_blank" >RIV/68407700:21220/19:00330362 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.13164/conf.read.2018.1" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.13164/conf.read.2018.1</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13164/conf.read.2018.1" target="_blank" >10.13164/conf.read.2018.1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    VERIFICATION AND NUMERICAL SIMULATION OF ADVANCED COMPOSITE INLET IN COMPLIANCE OF AIRWORTHINESS IMPACT REQUIREMENTS

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Bird or hail stone strikes are an important phenomenon which must be considered during aircraft design. Most of major bird or hail strike incidents result from engine ingestion. As engines are the sole thrust providing mechanisms of an aircraft, it is critical to investigate and mitigate the effects of bird or hail strikes on engine inlets and systems to the greatest extent possible. The article presents application of test verified numerical simulation for design and full-scale test verification of advanced composite air inlet for new generation of jet trainer aircraft from point of view of high speed impact resistance. The physical bird and hail impact tests were performed at the Czech Aerospace Research Centre (VZLU) according to airworthiness requirements. The measurement during impact test were performed by high-speed camera, Fiber Bragg Grating (FGB) sensors and strain gauges in cooperation with Czech Technical University (CTU) in Prague. The results from full-scale bird and hail strike tests were compared with numerical simulation.

  • Název v anglickém jazyce

    VERIFICATION AND NUMERICAL SIMULATION OF ADVANCED COMPOSITE INLET IN COMPLIANCE OF AIRWORTHINESS IMPACT REQUIREMENTS

  • Popis výsledku anglicky

    Bird or hail stone strikes are an important phenomenon which must be considered during aircraft design. Most of major bird or hail strike incidents result from engine ingestion. As engines are the sole thrust providing mechanisms of an aircraft, it is critical to investigate and mitigate the effects of bird or hail strikes on engine inlets and systems to the greatest extent possible. The article presents application of test verified numerical simulation for design and full-scale test verification of advanced composite air inlet for new generation of jet trainer aircraft from point of view of high speed impact resistance. The physical bird and hail impact tests were performed at the Czech Aerospace Research Centre (VZLU) according to airworthiness requirements. The measurement during impact test were performed by high-speed camera, Fiber Bragg Grating (FGB) sensors and strain gauges in cooperation with Czech Technical University (CTU) in Prague. The results from full-scale bird and hail strike tests were compared with numerical simulation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20505 - Composites (including laminates, reinforced plastics, cermets, combined natural and synthetic fibre fabrics; filled composites)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    13th Research and Education in Aircraft Design: Conference proceedings

  • ISBN

    978-80-214-5696-9

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    7-14

  • Název nakladatele

    VUT v Brně, Fakulta strojního inženýrství

  • Místo vydání

    Brno

  • Místo konání akce

    Brno

  • Datum konání akce

    7. 11. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    000460498600001