Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Scaled Roller Rig to Assess the Influence of Active Wheelset Steering on Wheel-Rail Contact Forces

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00333001" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00333001 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_10" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_10</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-38077-9_10" target="_blank" >10.1007/978-3-030-38077-9_10</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Scaled Roller Rig to Assess the Influence of Active Wheelset Steering on Wheel-Rail Contact Forces

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The CTU roller rig is 1:3.5 scaled test rig that serves mainly as a tool for experi-mental verification of mathematical simulations and demonstration of the possible benefits of using active controlled elements in railway bogies. Currently it is in-volved in the development of a system of active wheelset steering for an electric locomotive. The goal of this system is to reduce forces in the contact of wheels and rails in a curved track. This project necessitated the further development of the CTU roller rig, particularly needed were the capability to apply the centrifugal force on the test bogie, and the capability to measure forces in the wheel-roller contacts and forces transmitted between the bogie-frame and axle-boxes. These requirements led to the design of a new rig mainframe that tilts around the longi-tudinal axis and instrumentation of the rollers and test bogie components by strain gauge bridges. The systems of measuring the forces in the wheel-roller contacts and the axle-box forces have been calibrated, implemented on the rollers and the experimental bo-gie and successfully tested. The new roller rig mainframe and components of the tilting mechanism are currently in the production. The paper describes in detail re-cent design changes of CTU roller rig, their implementation and testing.

  • Název v anglickém jazyce

    Scaled Roller Rig to Assess the Influence of Active Wheelset Steering on Wheel-Rail Contact Forces

  • Popis výsledku anglicky

    The CTU roller rig is 1:3.5 scaled test rig that serves mainly as a tool for experi-mental verification of mathematical simulations and demonstration of the possible benefits of using active controlled elements in railway bogies. Currently it is in-volved in the development of a system of active wheelset steering for an electric locomotive. The goal of this system is to reduce forces in the contact of wheels and rails in a curved track. This project necessitated the further development of the CTU roller rig, particularly needed were the capability to apply the centrifugal force on the test bogie, and the capability to measure forces in the wheel-roller contacts and forces transmitted between the bogie-frame and axle-boxes. These requirements led to the design of a new rig mainframe that tilts around the longi-tudinal axis and instrumentation of the rollers and test bogie components by strain gauge bridges. The systems of measuring the forces in the wheel-roller contacts and the axle-box forces have been calibrated, implemented on the rollers and the experimental bo-gie and successfully tested. The new roller rig mainframe and components of the tilting mechanism are currently in the production. The paper describes in detail re-cent design changes of CTU roller rig, their implementation and testing.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020038" target="_blank" >TE01020038: Centrum kompetence drážních vozidel</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Advances in Dynamics of Vehicles on Roads and Tracks, Proceedings of the 26th Symposium of the International Association of Vehicle System Dynamics, IAVSD 2019, August 12–16, 2019, Gothenburg, Sweden

  • ISBN

    978-3-030-38076-2

  • ISSN

    2195-4356

  • e-ISSN

    2195-4364

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    82-89

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    Wien

  • Místo konání akce

    Gothenburg

  • Datum konání akce

    12. 8. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku