Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití vodíku ve spalovacím motoru s pokročilým spalováním

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F20%3A00346118" target="_blank" >RIV/68407700:21220/20:00346118 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.cgoa.cz/en/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=3" target="_blank" >https://www.cgoa.cz/en/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=3</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Využití vodíku ve spalovacím motoru s pokročilým spalováním

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Na zkušebním přeplňovaném jednoválcovém zážehovém motoru o zdvihovém objemu 375 cm3 na motorovém brzdovém stanovišti byly v ustálených stavech mapovány jeho vlastnosti při provozu na vodík. Motor byl v celém rozsahu otáček a zatížení provozován v režimu nízkoteplotního spalování na velmi chudou směs s přebytkem vzduchu mezi hodnotami 2,6 až 3,0. Takto byl zajištěn provoz bez abnormálního spalování a současně dosaženo vysoké účinnosti motoru. V celém rozsahu provozních parametrů byl naměřený molární zlomek NOX v surových spalinách nižší než 10 ppm. Nízkoteplotní spalování má tedy vysoký potenciál splnit stávající i budoucí emisní limit NOX bez systému dodatečné úpravy spalin. Měrné emise CO2 včetně podílu, pocházejícího z obsahu CO2 v nasávaném vzduchu se snížily o 2 až 3 řády oproti moderním automobilovým vznětovým naftovým motorům. Emise ostatních plynných škodlivin a pevných částic jsou při provozu na vodík zanedbatelné.

  • Název v anglickém jazyce

    Use of Hydrogen in a Combustion Engine with Advanced Combustion

  • Popis výsledku anglicky

    hydrogen fueled experimental single cylinder engine with cylinder displacement 375 cm3 was tested in steady state operation on an engine test bed. The engine was operated in a low-temperature combustion mode with a lean mixture with the air excess ratio between 2.6 and 3.0. In this way the engine was able to operate free of irregular combustion phenomena. At the same time the engine reaches high thermal efficiency. Molar fraction of NOX below 10 ppm was achieved within the whole range of operational points. Low-temperature combustion therefore shows a potential to comply with contemporary as well as future limits of NOX emission without exhaust gas aftertreatment. Specific emission of CO2 even involving the CO2 inflow with intake air was lowered by 2 to 3 orders of magnitude compared to state-of-the-art automotive diesel engines. Emission of other gaseous pollutants as well as emission of particulate matter are negligible.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Plyn

  • ISSN

    0032-1761

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    C, 2020

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    135-142

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus