Využití vodíku ve spalovacím motoru s pokročilým spalováním
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75103630%3A_____%2F22%3AN0000001" target="_blank" >RIV/75103630:_____/22:N0000001 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21220/20:00346118
Výsledek na webu
<a href="https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=3" target="_blank" >https://www.cgoa.cz/casopis-plyn.archiv/show?casopisId=3</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití vodíku ve spalovacím motoru s pokročilým spalováním
Popis výsledku v původním jazyce
Na zkušebním přeplňovaném jednoválcovém zážehovém motoru o zdvihovém objemu 375 cm3 na motorovém brzdovém stanovišti byly v ustálených stavech mapovány jeho vlastnosti při provozu na vodík. Motor byl v celém rozsahu otáček a zatížení provozován v režimu nízkoteplotního spalování na velmi chudou směs s přebytkem vzduchu mezi hodnotami 2,6 až 3,0. Takto byl zajištěn provoz bez abnormálního spalování a současně dosaženo vysoké účinnosti motoru. V celém rozsahu provozních parametrů byl naměřený molární zlomek NOx v surových spalinách nižší než 10 ppm. Nízkoteplotní spalování má tedy vysoký potenciál splnit stávající i budoucí emisní limit NOx bez systému dodatečné úpravy spalin. Měrné emise CO2 včetně podílu, pocházejícího z obsahu CO2 v nasávaném vzduchu se snížila o 2 až 3 řády oproti moderním automobilovým vznětovým naftovým motorům. Emise ostatních plynných škodlivin a pevných částic jsou při provozu na vodík zanedbatelné.
Název v anglickém jazyce
Use of Hydrogen in a Combustion Engine with Advanced Combustion
Popis výsledku anglicky
A hydrogen fueled experimental single cylinder engine with cylinder displacement 375 cm3 was tested in steady state operation on an engine test bed. The engine was operated in a low‑temperature combustion mode with a lean mixture with the air excess ratio between 2.6 and 3.0. In this way the engine was able to operate free of irregular combustion phenomena. At the same time the engine reaches high thermal efficiency. Molar fraction of NOX below 10 ppm was achieved within the whole range of operational points. Low‑temperature combustion therefore shows a potential to comply with contemporary as well as future limits of NOX emission without exhaust gas aftertreatment. Specific emission of CO2 even involving the CO2 inflow with intake air was lowered by 2 to 3 orders of magnitude compared to state‑of‑the‑art automotive diesel engines. Emission of other gaseous pollutants as well as emission of particulate matter are negligible.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
20402 - Chemical process engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Plyn
ISSN
0032-1761
e-ISSN
—
Svazek periodika
Ročník C
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
135-142
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—