Command Shaping with Feedback Loop for Morphing Wings Control
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F21%3A00356961" target="_blank" >RIV/68407700:21220/21:00356961 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21230/21:00356961
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1109/ICCMA54375.2021.9646199" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/ICCMA54375.2021.9646199</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1109/ICCMA54375.2021.9646199" target="_blank" >10.1109/ICCMA54375.2021.9646199</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Command Shaping with Feedback Loop for Morphing Wings Control
Popis výsledku v původním jazyce
This paper deals with the design and simulation verification of a SHAVO (SHAper+serVO) controller used for morphing wing control. The SHAVO control approach combines the advantages of forward command shaping and feedback control. The command shaping part based on the system model can quickly and efficiently eliminate residual vibrations, while the feedback part ensures stability and resistance to unmodeled model failures, deviations and external disturbances. The time length of this shaper can be set arbitrarily. The aircraft simulation model used for experiments has the fuselage and tail wings modelled as rigid bodies. The morphing wings are modelled using the aeroservoelastic model based on Euler - Bernoulli beam elements and simplified unstable aerodynamics.
Název v anglickém jazyce
Command Shaping with Feedback Loop for Morphing Wings Control
Popis výsledku anglicky
This paper deals with the design and simulation verification of a SHAVO (SHAper+serVO) controller used for morphing wing control. The SHAVO control approach combines the advantages of forward command shaping and feedback control. The command shaping part based on the system model can quickly and efficiently eliminate residual vibrations, while the feedback part ensures stability and resistance to unmodeled model failures, deviations and external disturbances. The time length of this shaper can be set arbitrarily. The aircraft simulation model used for experiments has the fuselage and tail wings modelled as rigid bodies. The morphing wings are modelled using the aeroservoelastic model based on Euler - Bernoulli beam elements and simplified unstable aerodynamics.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20304 - Aerospace engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-16772S" target="_blank" >GA19-16772S: Aerodynamická tělesa s aktivně řízeným tvarováním</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
2021 9th International Conference on Control, Mechatronics and Automation, ICCMA 2021
ISBN
978-1-6654-1073-1
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
116-119
Název nakladatele
Institute of Electrical and Electronics Engineers
Místo vydání
Piscataway
Místo konání akce
Luxembourg
Datum konání akce
11. 11. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—