Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dynamic cylinder deactivation: Thermodynamic mapping for the case of stoichiometric SI ICE

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00364683" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00364683 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1177/14680874221098039" target="_blank" >https://doi.org/10.1177/14680874221098039</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/14680874221098039" target="_blank" >10.1177/14680874221098039</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Dynamic cylinder deactivation: Thermodynamic mapping for the case of stoichiometric SI ICE

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Conventional cylinder deactivation has been improving internal combustion efficiency for decades. It provides benefits for any internal combustion engine, particularly engines with high number of cylinders. The level of engine displacement reduction depends on the number of cylinders that may be deactivated during operation. This limits the potential benefit. Theoretically, maximum benefit of cylinder deactivation would require assignment of specific displacement reduction to each engine operating point. Dynamic cylinder deactivation is a new approach, which does not continuously deactivate cylinders, but deactivates selected engine cycles. This allows to dynamically reduce engine displacement and to assign optimum displacement reduction to each operating point. The paper deals with the one-dimensional thermodynamic simulation of the dynamic cylinder deactivation applied to a small displacement four-cylinder gasoline engine, points out crucial attributes of this new approach and compares it with baseline engine layouts and with the conventional cylinder deactivation as well. The research concludes that the dynamic cylinder deactivation improves the fuel consumption for engines loads BMEP < 5 bar. Deactivation strategy with the lowest trapped mass value in the deactivated cycle shows the most benefit.

  • Název v anglickém jazyce

    Dynamic cylinder deactivation: Thermodynamic mapping for the case of stoichiometric SI ICE

  • Popis výsledku anglicky

    Conventional cylinder deactivation has been improving internal combustion efficiency for decades. It provides benefits for any internal combustion engine, particularly engines with high number of cylinders. The level of engine displacement reduction depends on the number of cylinders that may be deactivated during operation. This limits the potential benefit. Theoretically, maximum benefit of cylinder deactivation would require assignment of specific displacement reduction to each engine operating point. Dynamic cylinder deactivation is a new approach, which does not continuously deactivate cylinders, but deactivates selected engine cycles. This allows to dynamically reduce engine displacement and to assign optimum displacement reduction to each operating point. The paper deals with the one-dimensional thermodynamic simulation of the dynamic cylinder deactivation applied to a small displacement four-cylinder gasoline engine, points out crucial attributes of this new approach and compares it with baseline engine layouts and with the conventional cylinder deactivation as well. The research concludes that the dynamic cylinder deactivation improves the fuel consumption for engines loads BMEP < 5 bar. Deactivation strategy with the lowest trapped mass value in the deactivated cycle shows the most benefit.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20303 - Thermodynamics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN01000026" target="_blank" >TN01000026: Národní centrum kompetence Josefa Božka pro pozemní dopravní prostředky</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Engine Research

  • ISSN

    1468-0874

  • e-ISSN

    2041-3149

  • Svazek periodika

    24

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    1724-1743

  • Kód UT WoS článku

    000811626800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85131739144