Jednoduchá metoda návrhu profilu kola pro dosažení požadovaných hodnot ekvivalentní konicity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00369754" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00369754 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jednoduchá metoda návrhu profilu kola pro dosažení požadovaných hodnot ekvivalentní konicity
Popis výsledku v původním jazyce
Norma EN 14363 jakož i předpisy řady národních železničních správ předepisují ověření stability jízdy vozidla při stanovených hodnotách ekvivalentní konicity. Protože jsou tyto hodnoty zpravidla významně vyšší než hodnoty, kterých dosahuje kombinace nominálních tvarů profilů kol a kolejnic, je pro provedení zkoušek i jejich simulací nezbytné použít modifikované profily kol. V článku je popsána jednoduchá analytická metoda, která umožňuje úpravu profilu kola tak, aby bylo dosaženo požadované hodnoty ekvivalentní konicity při zachování ostatních důležitých geometrických parametrů dvojice dvojkolí-kolej jako je poloha dotykového bodu kolo-kolejnice a sklon normály v dotykovém bodě v nominální poloze dvojkolí.
Název v anglickém jazyce
A simple method of wheel profile design for target value of equivalent conicity
Popis výsledku anglicky
The EN 14363 standard as well as the regulations of several national railway administrations prescribe the verification of vehicle running stability at specified values of equivalent conicity. As these values are usually significantly higher than the values achieved by the combination of nominal shapes of wheel profiles and rails, it is necessary to use modified wheel profiles for conducting vehicle stability tests and their simulations. The article describes a simple analytical method that enables the modification of the wheel profile in order to achieve the desired value of equivalent conicity while maintaining other important geometric parameters of the wheel-rail pair, such as the position of the wheel-rail contact point and the gradient of the normal at the contact point in the nominal position of the wheelset.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TN02000054" target="_blank" >TN02000054: Národní centrum kompetence inženýrství pozemních vozidel Josefa Božka</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
XXVI. Medzinárodná konferencia Súčasné problémy v koľajových vozidlách
ISBN
978-80-89276-61-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
237-245
Název nakladatele
Vedecko-technická spoločnosť pri Žilinskej univerzitě
Místo vydání
Žilina
Místo konání akce
Žilina
Datum konání akce
20. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—