TWO-STAGE TURBOCHARGED LARGE-BORE SI ICE - TRANSIENT OPERATION UNDER DIFFERENT CONDITIONS
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00373581" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00373581 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
TWO-STAGE TURBOCHARGED LARGE-BORE SI ICE - TRANSIENT OPERATION UNDER DIFFERENT CONDITIONS
Popis výsledku v původním jazyce
The transient performance of the target SI ICE (two-stage turbocharged large-bore gas SI) was tested using the detailed thermodynamic simulation model (including its complex control). The influence of different parameters was evaluated: e.g., power control, NOx level defined by TA Luft, turbocharger bearing design, ambient conditions, turbocharger electrical assistance. The presented effects are commented/explained, and some general conclusions are drawn. One of them is the statement, that despite a 2-stage boost group has usually ability to provide high boost pressure levels, transient response might be very slow if the turbo-matching is focused too much on efficiency (under steady-state operation). Other one is the fact, that measures, which typically decrease steady-state efficiency, usually help transient performance.
Název v anglickém jazyce
TWO-STAGE TURBOCHARGED LARGE-BORE SI ICE - TRANSIENT OPERATION UNDER DIFFERENT CONDITIONS
Popis výsledku anglicky
The transient performance of the target SI ICE (two-stage turbocharged large-bore gas SI) was tested using the detailed thermodynamic simulation model (including its complex control). The influence of different parameters was evaluated: e.g., power control, NOx level defined by TA Luft, turbocharger bearing design, ambient conditions, turbocharger electrical assistance. The presented effects are commented/explained, and some general conclusions are drawn. One of them is the statement, that despite a 2-stage boost group has usually ability to provide high boost pressure levels, transient response might be very slow if the turbo-matching is focused too much on efficiency (under steady-state operation). Other one is the fact, that measures, which typically decrease steady-state efficiency, usually help transient performance.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20303 - Thermodynamics
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
KOKA 2023 SCIENTIFIC PROCEEDINGS
ISBN
978-80-214-6164-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
—
Název nakladatele
Brno University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Hustopeče
Datum konání akce
6. 9. 2023
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—