OPRAVY ODLITKŮ LETECKÝCH MOTORŮ
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00376994" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00376994 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://slevarenskedny.cz/sborniky/sbornik59_SD_2023.pdf" target="_blank" >https://slevarenskedny.cz/sborniky/sbornik59_SD_2023.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
OPRAVY ODLITKŮ LETECKÝCH MOTORŮ
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá opravami praskajících odlitků leteckých motorů, konkrétně klikových skříní motorů řady M. Motivací pro výběr této problematiky je fakt, že množství případů klikových skříní postižených touto vadou přibývá a s tím jsou úzce spojené i podmínky provozování letounů. Tyto motory jsou převážně využívány jako pohonné jednotky výrobců sportovních letounů značek Moravan, Aero, Zlín, Let a Orličan, které tvořily ikonické stroje Československého letectví. Díky této vadě přibývá uzemněných letounů a tím postupně mizí z českých nebes. V dřívějších dobách se tento defekt řešil tím způsobem, že se vadný motor demontoval z letounu a nahradil se novým, či se provedla provizorní oprava, která prodloužila životnost motoru do nejbližší generální údržby a poté následovala celková výměna klikové skříně. Řešení pomocí výměny nové klikové skříně bylo účinné, ale bohužel tyto skříně jsou v dnešní době již prakticky nedostupné. Pokusy o opravy této praskliny výrobcem LOM Praha (Letecké opravny Malešice) byly již v minulosti prováděny svařovací metodou.
Název v anglickém jazyce
REPAIRS OF AIRCRAFT ENGINE CASTINGS
Popis výsledku anglicky
The paper deals with repairs of cracking castings of aircraft engines, specifically crankcases of M series engines.The motivation for the selection of this issue is the fact that the number of cases of crankcases affected by this defect is increasing and the conditions of aircraft operation are closely related to it. These engines are mainly used as power units for the manufacturers of the Moravan, Aero, Zlín, Let and Orličan sport aircraft, which were the iconic machines of the Czechoslovak aviation. Due to this defect, more and more grounded aircraft are gradually disappearing from the Czech skies. In earlier times, this defect was solved by removing the defective engine from the aircraft and replacing it with a new one, or by making a temporary repair to extend the life of the engine until the next overhaul, followed by a complete replacement of the crankcase. The solution of replacing a new crankcase was effective, but unfortunately these crankcases are now virtually unavailable. Attempts to repair this crack by the manufacturer LOM Praha (Letecké opravny Malešice) have been made in the past using the welding method.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů