Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

OPRAVY ODLITKŮ LETECKÝCH MOTORŮ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F23%3A00376994" target="_blank" >RIV/68407700:21220/23:00376994 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://slevarenskedny.cz/sborniky/sbornik59_SD_2023.pdf" target="_blank" >https://slevarenskedny.cz/sborniky/sbornik59_SD_2023.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    OPRAVY ODLITKŮ LETECKÝCH MOTORŮ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá opravami praskajících odlitků leteckých motorů, konkrétně klikových skříní motorů řady M. Motivací pro výběr této problematiky je fakt, že množství případů klikových skříní postižených touto vadou přibývá a s tím jsou úzce spojené i podmínky provozování letounů. Tyto motory jsou převážně využívány jako pohonné jednotky výrobců sportovních letounů značek Moravan, Aero, Zlín, Let a Orličan, které tvořily ikonické stroje Československého letectví. Díky této vadě přibývá uzemněných letounů a tím postupně mizí z českých nebes. V dřívějších dobách se tento defekt řešil tím způsobem, že se vadný motor demontoval z letounu a nahradil se novým, či se provedla provizorní oprava, která prodloužila životnost motoru do nejbližší generální údržby a poté následovala celková výměna klikové skříně. Řešení pomocí výměny nové klikové skříně bylo účinné, ale bohužel tyto skříně jsou v dnešní době již prakticky nedostupné. Pokusy o opravy této praskliny výrobcem LOM Praha (Letecké opravny Malešice) byly již v minulosti prováděny svařovací metodou.

  • Název v anglickém jazyce

    REPAIRS OF AIRCRAFT ENGINE CASTINGS

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with repairs of cracking castings of aircraft engines, specifically crankcases of M series engines.The motivation for the selection of this issue is the fact that the number of cases of crankcases affected by this defect is increasing and the conditions of aircraft operation are closely related to it. These engines are mainly used as power units for the manufacturers of the Moravan, Aero, Zlín, Let and Orličan sport aircraft, which were the iconic machines of the Czechoslovak aviation. Due to this defect, more and more grounded aircraft are gradually disappearing from the Czech skies. In earlier times, this defect was solved by removing the defective engine from the aircraft and replacing it with a new one, or by making a temporary repair to extend the life of the engine until the next overhaul, followed by a complete replacement of the crankcase. The solution of replacing a new crankcase was effective, but unfortunately these crankcases are now virtually unavailable. Attempts to repair this crack by the manufacturer LOM Praha (Letecké opravny Malešice) have been made in the past using the welding method.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů