Adjoint Optimization of an Airfoil for Light STOL Freighter Aircraft
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00379671" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00379671 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.14311/TPFM.2024.001" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/TPFM.2024.001</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14311/TPFM.2024.001" target="_blank" >10.14311/TPFM.2024.001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Adjoint Optimization of an Airfoil for Light STOL Freighter Aircraft
Popis výsledku v původním jazyce
An airfoil's lift coefficient (Cγ) is a critical parameter determining the amount of payload an aircraft can carry. The lift-to-drag (L/D) ratio then determines the fuel efficiency and range with a defined payload. For those reasons, it is beneficial to optimize the airfoil used on the wings of an aircraft. In this paper, the adjoint optimization of the Cγ of an airfoil for light freighter aircraft is discussed. The CASA C-212 Aviocar aircraft with its NACA 65(3)-218 airfoil was chosen for the optimization. The optimization uses the assumptions of inviscid incompressible potential flow, allowing the use of the panel method for flow solution. Verification computations imply, that the optimization results are relevant even in the compressible and viscous flow.
Název v anglickém jazyce
Adjoint Optimization of an Airfoil for Light STOL Freighter Aircraft
Popis výsledku anglicky
An airfoil's lift coefficient (Cγ) is a critical parameter determining the amount of payload an aircraft can carry. The lift-to-drag (L/D) ratio then determines the fuel efficiency and range with a defined payload. For those reasons, it is beneficial to optimize the airfoil used on the wings of an aircraft. In this paper, the adjoint optimization of the Cγ of an airfoil for light freighter aircraft is discussed. The CASA C-212 Aviocar aircraft with its NACA 65(3)-218 airfoil was chosen for the optimization. The optimization uses the assumptions of inviscid incompressible potential flow, allowing the use of the panel method for flow solution. Verification computations imply, that the optimization results are relevant even in the compressible and viscous flow.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Topical Problems of Fluid Mechanics 2024
ISBN
978-80-87012-88-8
ISSN
2336-5781
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
1-6
Název nakladatele
Institute of Thermomechanics, AS CR, v.v.i.
Místo vydání
Prague
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
21. 2. 2024
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
001242655400001