Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adjoint Optimization of an Airfoil for Light STOL Freighter Aircraft

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F24%3A00379671" target="_blank" >RIV/68407700:21220/24:00379671 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.14311/TPFM.2024.001" target="_blank" >https://doi.org/10.14311/TPFM.2024.001</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14311/TPFM.2024.001" target="_blank" >10.14311/TPFM.2024.001</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adjoint Optimization of an Airfoil for Light STOL Freighter Aircraft

  • Popis výsledku v původním jazyce

    An airfoil's lift coefficient (Cγ) is a critical parameter determining the amount of payload an aircraft can carry. The lift-to-drag (L/D) ratio then determines the fuel efficiency and range with a defined payload. For those reasons, it is beneficial to optimize the airfoil used on the wings of an aircraft. In this paper, the adjoint optimization of the Cγ of an airfoil for light freighter aircraft is discussed. The CASA C-212 Aviocar aircraft with its NACA 65(3)-218 airfoil was chosen for the optimization. The optimization uses the assumptions of inviscid incompressible potential flow, allowing the use of the panel method for flow solution. Verification computations imply, that the optimization results are relevant even in the compressible and viscous flow.

  • Název v anglickém jazyce

    Adjoint Optimization of an Airfoil for Light STOL Freighter Aircraft

  • Popis výsledku anglicky

    An airfoil's lift coefficient (Cγ) is a critical parameter determining the amount of payload an aircraft can carry. The lift-to-drag (L/D) ratio then determines the fuel efficiency and range with a defined payload. For those reasons, it is beneficial to optimize the airfoil used on the wings of an aircraft. In this paper, the adjoint optimization of the Cγ of an airfoil for light freighter aircraft is discussed. The CASA C-212 Aviocar aircraft with its NACA 65(3)-218 airfoil was chosen for the optimization. The optimization uses the assumptions of inviscid incompressible potential flow, allowing the use of the panel method for flow solution. Verification computations imply, that the optimization results are relevant even in the compressible and viscous flow.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Topical Problems of Fluid Mechanics 2024

  • ISBN

    978-80-87012-88-8

  • ISSN

    2336-5781

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    1-6

  • Název nakladatele

    Institute of Thermomechanics, AS CR, v.v.i.

  • Místo vydání

    Prague

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    21. 2. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku

    001242655400001