Telemetrický systém pro zvýšení bezpečnosti provozu ultralehkých letounů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F14%3A00221074" target="_blank" >RIV/68407700:21230/14:00221074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://spisy.upv.cz/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0027/uv027178.pdf" target="_blank" >http://spisy.upv.cz/UtilityModels/FullDocuments/FDUM0027/uv027178.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Telemetrický systém pro zvýšení bezpečnosti provozu ultralehkých letounů
Popis výsledku v původním jazyce
Tento užitný vzor popisuje telemetrický systém pro zvýšení bezpečnosti provozu malých civilních letounů. Systém je schopný automaticky detekovat další letouny ve svém okolí na základě (i) komunikace s letouny vybavenými stejným systémem a (ii) detekce okolních letounů prostřednictvím radio-telemetrických zařízení. Funkcionalita palubního zařízení EFIS/EMS typu glass cockpit je rozšířena o schopnost detekce kolizních situací a predikci těchto situací ve střednědobém horizontu. Tato detekce je založena navzájemné výměně letových trajektorií mezi letouny v případě vybavení stejným typem telemetrického systému a na základě predikce trajektorie v ostatních případech. Návrh řešení kolizní situace je pilotovi prezentován prostřednictvím grafického uživatelského rozhraní.
Název v anglickém jazyce
Telemetric system for increasing safety of operation of ultralight airplanes
Popis výsledku anglicky
This utility model describes a telemetric system which increases operation safety of light sport aircraft. System is capable of autonomous detection of other aircraft within its proximity base on (i) communication with other airplanes equipped with the same system and (ii) detection of other airplanes using the radio-telemetric devices. On-board EFIS/EMS glass cockpit device is extended with collision detection algorithms predicting these situations in mid-term time horizon. This detection is based on mutual exchange of flight trajectories between airplanes in case of airplanes equipped with same telemetric systems or based on trajectory prediction in other cases. Suggested solution of the collision is presented to the pilot using the graphical user interface.
Klasifikace
Druh
F<sub>uzit</sub> - Užitný vzor
CEP obor
JD - Využití počítačů, robotika a její aplikace
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA01030847" target="_blank" >TA01030847: Telemetrické systémy a řídící algoritmy pro zvýšení bezpečnosti provozu malých civilních letounů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
27178
Vydavatel
CZ001 -
Název vydavatele
Industrial Property Office
Místo vydání
Prague
Stát vydání
CZ - Česká republika
Datum přijetí
—
Název vlastníka
České vysoké učení technické v Praze, Fakulta elektrotechnická; F AIR spol. s r.o.; TL elektronic a.s.
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence