Návrh, simulace a vyhodnocení regulace podélného proudění vzduchu během požárního větrání v tunelovém komplexu Blanka
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F16%3A00303929" target="_blank" >RIV/68407700:21230/16:00303929 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21720/16:00303929
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Návrh, simulace a vyhodnocení regulace podélného proudění vzduchu během požárního větrání v tunelovém komplexu Blanka
Popis výsledku v původním jazyce
Článek popisuje návrh a implementaci proporcionálně-integračně-derivačních (PID) regulátorů podélného proudění vzduchu při požáru v tunelovém komplexu Blanka. Pro šíření kouřové vlečky při požáru je zásadní rychlé dosažení a spolehlivé udržování potřebného směru a rychlosti podélného proudění vzduchu v tunelu. Tato požadovaná rychlost podélného proudění vzduchu se liší v různých úsecích tunelu vlivem podélného sklonu, změn příčného průřezu, přítomnosti vjezdových a výjezdových ramp a v neposlední řadě ve způsobu odvodu kouře. Požadovaná rychlost proudění vzduchu se mění také v čase. Nejprve jsou zohledněny potřeby evakuace osob a následně potřeby zasahujících jednotek integrovaného záchranného systému (IZS). Vzhledem k uvedeným skutečnostem by bylo časově velmi náročně naladit PID regulátor během komplexních zkoušek před otevřením tunelu, proto byl k naladění regulátoru použit simulační model, který výrazně ušetřil čas s laděním regulátoru. Na simulačním modelu bylo rovněž možné otestovat nestandardní situace během provozu tunelu, jako např. výpadky zařízení nezbytných pro řízení požárního větrání.
Název v anglickém jazyce
Design, Simulation and Evbaluation of Longitudinal Airflow Velocity Control during Fire Ventilation in the Blanka Tunnel Complex
Popis výsledku anglicky
The paper describes a design and implementation of proportional-integral-derivate (PID) controllers for airflow velocity control during fire ventilation of the already operated tunnel complex Blanka. The desired value and direction of longitudinal airflow velocity should be maintained in order to control the smoke propagation. The desired longitudinal airflow velocity is different for different sections of the tunnel due to the road gradient, cross-section area, occurrence of entrance and exit ramps and for the way of smoke extraction as well. The desired airflow velocity also changes in time. At first, a need of evacuation, and then requirements of emergency services are taken into account. For such a complex tunnel, it would be time consuming to tune the PID controller during the complex examinations before opening of the tunnel to traffic. For this reason, the simulation model was used for the tuning of the controller, which significantly saved time with the controller tuning. Moreover, the simulation model can be used for testing of extraordinary situations during the tunnel operation, e.g. failure of some equipment necessary for fire ventilation control.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BC - Teorie a systémy řízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/ED2.1.00%2F03.0091" target="_blank" >ED2.1.00/03.0091: Univerzitní centrum energeticky efektivních budov (UCEEB)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Vytapeni, Vetrani, Instalace
ISSN
1210-1389
e-ISSN
—
Svazek periodika
25
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
256-263
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84997192000