Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Towards Data-Driven on-Demand Transport

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F18%3A00322142" target="_blank" >RIV/68407700:21230/18:00322142 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://eudl.eu/doi/10.4108/eai.27-6-2018.154835" target="_blank" >http://eudl.eu/doi/10.4108/eai.27-6-2018.154835</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.4108/eai.27-6-2018.154835" target="_blank" >10.4108/eai.27-6-2018.154835</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Towards Data-Driven on-Demand Transport

  • Popis výsledku v původním jazyce

    On-demand transport has been disrupted by Uber and other providers, which are challenging the traditional approach adopted by taxi services. Instead of using fixed passenger pricing and driver payments, there is now the possibility of adaptation to changes in demand and supply. Properly designed, this new approach can lead to desirable tradeoffs between passenger prices, individual driver profits and provider revenue. However, pricing and allocations known as mechanisms are challenging problems falling in the intersection of economics and computer science. In this paper, we develop a general framework to classify mechanisms in ondemand transport. Moreover, we show that data is key to optimizing each mechanism and analyze a dataset provided by a real-world on-demand transport provider. This analysis provides valuable new insights into efficient pricing and allocation in on-demand transport.

  • Název v anglickém jazyce

    Towards Data-Driven on-Demand Transport

  • Popis výsledku anglicky

    On-demand transport has been disrupted by Uber and other providers, which are challenging the traditional approach adopted by taxi services. Instead of using fixed passenger pricing and driver payments, there is now the possibility of adaptation to changes in demand and supply. Properly designed, this new approach can lead to desirable tradeoffs between passenger prices, individual driver profits and provider revenue. However, pricing and allocations known as mechanisms are challenging problems falling in the intersection of economics and computer science. In this paper, we develop a general framework to classify mechanisms in ondemand transport. Moreover, we show that data is key to optimizing each mechanism and analyze a dataset provided by a real-world on-demand transport provider. This analysis provides valuable new insights into efficient pricing and allocation in on-demand transport.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TE01020155" target="_blank" >TE01020155: Centrum pro rozvoj dopravních systémů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    EAI Endorsed Transaction on Industrial Networks and Intelligent Systems

  • ISSN

    2410-0218

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    5

  • Číslo periodika v rámci svazku

    14

  • Stát vydavatele periodika

    VN - Vietnamská socialistická republika

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    1-10

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus