Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Hybrid Mechanisms for On-Demand Transpor

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21230%2F19%3A00339528" target="_blank" >RIV/68407700:21230/19:00339528 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1109/TITS.2018.2886579" target="_blank" >https://doi.org/10.1109/TITS.2018.2886579</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1109/TITS.2018.2886579" target="_blank" >10.1109/TITS.2018.2886579</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Hybrid Mechanisms for On-Demand Transpor

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Market mechanisms are now playing a key role in the allocation and pricing of on-demand transportation services. In practice, most such services use posted-price mechanisms, where both passengers and drivers are offered a journey price which they can accept or reject. However, providers such as Liftago and GrabTaxi have begun to adopt a mechanism whereby auctions are used to price drivers. These latter mechanisms are neither posted-price nor classical double auctions and can instead be considered a hybrid mechanism. In this paper, we describe and study the properties of a novel hybrid on-demand transport mechanism. As these mechanisms require knowledge of passenger demand, we analyze the data-profit tradeoff as well as how the passenger and driver preferences influence mechanism performance. We show that the revenue loss revenue for the provider scales with root n log n for n passenger requests under a multi-armed bandit learning algorithm with beta-distributed preferences. We also investigate the effect of subsidies on both profit and the number of successful journeys allocated by the mechanism, comparing these with a posted-price mechanism, showing improvements in profit with a comparable number of successful requests.

  • Název v anglickém jazyce

    Hybrid Mechanisms for On-Demand Transpor

  • Popis výsledku anglicky

    Market mechanisms are now playing a key role in the allocation and pricing of on-demand transportation services. In practice, most such services use posted-price mechanisms, where both passengers and drivers are offered a journey price which they can accept or reject. However, providers such as Liftago and GrabTaxi have begun to adopt a mechanism whereby auctions are used to price drivers. These latter mechanisms are neither posted-price nor classical double auctions and can instead be considered a hybrid mechanism. In this paper, we describe and study the properties of a novel hybrid on-demand transport mechanism. As these mechanisms require knowledge of passenger demand, we analyze the data-profit tradeoff as well as how the passenger and driver preferences influence mechanism performance. We show that the revenue loss revenue for the provider scales with root n log n for n passenger requests under a multi-armed bandit learning algorithm with beta-distributed preferences. We also investigate the effect of subsidies on both profit and the number of successful journeys allocated by the mechanism, comparing these with a posted-price mechanism, showing improvements in profit with a comparable number of successful requests.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems

  • ISSN

    1524-9050

  • e-ISSN

    1558-0016

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    12

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    4500-4512

  • Kód UT WoS článku

    000505522400020

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85077208854